Lean Startup –menetelmän käyttö laskeutusmissivun ja WebinarJam integraation toteuttamisessa – CASE: Opus Productions Oy
Raunio, Konsta (2016)
Raunio, Konsta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311812
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä toteutettiin Opus Productions Oy:lle produktina ”laskeutumissivu” ja
integraatio WebinarJam nimisen sovelluksen välillä. Laskeutumissivun kautta potentiaaliset
Opus Productions Oy:n asiakkaat voivat rekisteröityä heidän järjestämilleen webinaareille ja
samalla he pääsevät rekisteröityessään lataamaan yrityksen tuottaman, digitaalisen
markkinoinnin kirjan. Työssä toteutettiin Lean Startup-menetelmää, joka on uudenlainen tapa
toteuttaa yrityksien liiketoimintaa ja tuotekehitystä. Lean Startupissa toteutetaan ”rakennamittaa-opi” –sykliä, jossa ensin rakennetaan yrityksen haluama tuote, siten, että siitä tehdään
mahdollisimman pienellä vaivalla tärkeimmät toiminnallisuudet sisältävä versio.Tätä versiota
kutsutaan ”Minimum Viable Productiksi”.
MVP on tuon syklin lopputulos, jonka toimivuutta on tarkoitus kokeilla oikeilla asiakkailla ja
oikeilla markkinoilla. Näin tekemällä saadaan helposti tietoa siitä, toimiiko yrityksen tuote
keskeisiltä toimintaperiaatteiltaan vai kannattaako se mieluummin hylätä, kuin lähteä
tekemään sen parissa jatkokehitystä.
MVP:ssä on aina tarkoitus tehdä mahdollisimman pienellä panostuksella tuote, näin saadaan
tietoa heti siitä että onko tuotteelle kysyntään isompanakin versiona vai ei.
Työssä esitellään muutamat eri MVP:t mitkä toteutettiin toimeksiantajalle testattavaksi. Niiden
vertailu toteutettiin keskenään A/B testauksella markkinointikamppanjoissa.
WebinarJam on työssä käytetty sovellus, jonka avulla voidaan toteuttaa webinaareja
asiakkaille. Webinarjam on rakennettu täysin Google Hangouts –palvelun päälle ja vaatii
googletilin toimiakseen. WebinarJam on hyvin yksinkertainen käyttää ja sen avulla voidaan
olla yhteydessä webinaareihin osallistuviin asiakkaisiin jatkossa automaattisilla viesteillä.
integraatio WebinarJam nimisen sovelluksen välillä. Laskeutumissivun kautta potentiaaliset
Opus Productions Oy:n asiakkaat voivat rekisteröityä heidän järjestämilleen webinaareille ja
samalla he pääsevät rekisteröityessään lataamaan yrityksen tuottaman, digitaalisen
markkinoinnin kirjan. Työssä toteutettiin Lean Startup-menetelmää, joka on uudenlainen tapa
toteuttaa yrityksien liiketoimintaa ja tuotekehitystä. Lean Startupissa toteutetaan ”rakennamittaa-opi” –sykliä, jossa ensin rakennetaan yrityksen haluama tuote, siten, että siitä tehdään
mahdollisimman pienellä vaivalla tärkeimmät toiminnallisuudet sisältävä versio.Tätä versiota
kutsutaan ”Minimum Viable Productiksi”.
MVP on tuon syklin lopputulos, jonka toimivuutta on tarkoitus kokeilla oikeilla asiakkailla ja
oikeilla markkinoilla. Näin tekemällä saadaan helposti tietoa siitä, toimiiko yrityksen tuote
keskeisiltä toimintaperiaatteiltaan vai kannattaako se mieluummin hylätä, kuin lähteä
tekemään sen parissa jatkokehitystä.
MVP:ssä on aina tarkoitus tehdä mahdollisimman pienellä panostuksella tuote, näin saadaan
tietoa heti siitä että onko tuotteelle kysyntään isompanakin versiona vai ei.
Työssä esitellään muutamat eri MVP:t mitkä toteutettiin toimeksiantajalle testattavaksi. Niiden
vertailu toteutettiin keskenään A/B testauksella markkinointikamppanjoissa.
WebinarJam on työssä käytetty sovellus, jonka avulla voidaan toteuttaa webinaareja
asiakkaille. Webinarjam on rakennettu täysin Google Hangouts –palvelun päälle ja vaatii
googletilin toimiakseen. WebinarJam on hyvin yksinkertainen käyttää ja sen avulla voidaan
olla yhteydessä webinaareihin osallistuviin asiakkaisiin jatkossa automaattisilla viesteillä.