OPS 2016 : Perusopetuksen tulevan opetussuunnitelman tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita yleisen kirjaston ja koulun väliselle yhteistyölle
Lintunen, Anna-Maria (2016)
Lintunen, Anna-Maria
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311806
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on tutkia yleisen kirjaston näkökulmasta 1.8.2016 käyttöön otettavan perusopetuksen uuden opetussuunnitelman tarjoamia mahdollisuuksia ja haasteita kirjaston ja koulun väliselle tulevaisuuden yhteistyölle. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Oulun ammattikorkeakoulu.
Työssä on käytetty tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta ja aineisto on analysoitu diskurssianalyysiä käyttäen. Tietoperustan muodostavat Opetushallituksen tuleva opetussuunnitelma eli OPS 2016, yleisen kirjaston kouluyhteistyön osa-alueet ja palvelut sekä yleisten kirjastojen laatusuositukset. Aineisto on koottu kahdeksalle kirjastoalan ammattilaiselle tehdyn kolmivaiheisen sähköpostihaastattelun avulla. Haastateltavat ovat eri puolilta Suomea ja he kaikki toimivat tai ovat toimineet joko perusopetuksen tulevaan opetussuunnitelmaan liittyvissä hankkeissa tai toimivat muutoin kiinteässä yhteistyössä koulun kanssa.
Tulosten perusteella perusopetuksen tulevan opetussuunnitelman koettiin tuovan kirjaston ja koulun väliselle yhteistyölle sekä paljon uusia mahdollisuuksia että myös muutamia haasteita. Keskeisimmät monipuolisen yhteistyön mahdollisuudet nähtiin erityisesti perusopetuksen laaja-alaisten osaamistavoitteiden ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien osa-alueilla. Keskeisinä haasteina nähtiin puolestaan erinäiset resurssikysymykset, kuten kirjastojen henkilöstömäärät, tekniset resurssit sekä aikataululliset ja ajankäytölliset haasteet.
Kirjastoissa tiedostetaan laajan ammattitaidon tiettäväksi tekemisen tarve, kuten vielä entistä tehokkaampi jalkautuminen koulujen opettajainhuoneisiin ja vanhempainiltoihin. Kattavan tiedottamisen johdosta kirjastojen olisi muun muassa mahdollista tehdä tiettäväksi niiden tarjoamat oppiainekohtaiset mahdollisuudet äidinkielen ohella myös muiden oppiaineiden suhteen. Ammattitaitonsa aktiivisen tiedottamisen lisäksi kirjastojen tulisi saada kouluyhteistyönsä osa-alueet kirjatuiksi valtakunnallisen opetussuunnitelman ohella myös paikallisiin opetussuunnitelmiin. Sen johdosta kirjaston ja koulun välinen yhteistyö olisi sitovaa ja perusteltua. Virallinen yhteistyö mahdollistaisi kirjastolle monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin ja koulun muihin hankkeisiin mukaan pääsemisen jo niiden suunnitteluvaiheissa. Jatkotutkimuksen kohde voisi olla yleisen kirjaston opetussuunnitelma-oppaan laatiminen. Oppaassa olisi uuden opetussuunnitelman keskeisimmät uudistukset ja muutokset kirjaston ja koulun välisen yhteistyön kannalta tarkasteltuina.
Työssä on käytetty tutkimusmenetelmänä tapaustutkimusta ja aineisto on analysoitu diskurssianalyysiä käyttäen. Tietoperustan muodostavat Opetushallituksen tuleva opetussuunnitelma eli OPS 2016, yleisen kirjaston kouluyhteistyön osa-alueet ja palvelut sekä yleisten kirjastojen laatusuositukset. Aineisto on koottu kahdeksalle kirjastoalan ammattilaiselle tehdyn kolmivaiheisen sähköpostihaastattelun avulla. Haastateltavat ovat eri puolilta Suomea ja he kaikki toimivat tai ovat toimineet joko perusopetuksen tulevaan opetussuunnitelmaan liittyvissä hankkeissa tai toimivat muutoin kiinteässä yhteistyössä koulun kanssa.
Tulosten perusteella perusopetuksen tulevan opetussuunnitelman koettiin tuovan kirjaston ja koulun väliselle yhteistyölle sekä paljon uusia mahdollisuuksia että myös muutamia haasteita. Keskeisimmät monipuolisen yhteistyön mahdollisuudet nähtiin erityisesti perusopetuksen laaja-alaisten osaamistavoitteiden ja monialaisten oppimiskokonaisuuksien osa-alueilla. Keskeisinä haasteina nähtiin puolestaan erinäiset resurssikysymykset, kuten kirjastojen henkilöstömäärät, tekniset resurssit sekä aikataululliset ja ajankäytölliset haasteet.
Kirjastoissa tiedostetaan laajan ammattitaidon tiettäväksi tekemisen tarve, kuten vielä entistä tehokkaampi jalkautuminen koulujen opettajainhuoneisiin ja vanhempainiltoihin. Kattavan tiedottamisen johdosta kirjastojen olisi muun muassa mahdollista tehdä tiettäväksi niiden tarjoamat oppiainekohtaiset mahdollisuudet äidinkielen ohella myös muiden oppiaineiden suhteen. Ammattitaitonsa aktiivisen tiedottamisen lisäksi kirjastojen tulisi saada kouluyhteistyönsä osa-alueet kirjatuiksi valtakunnallisen opetussuunnitelman ohella myös paikallisiin opetussuunnitelmiin. Sen johdosta kirjaston ja koulun välinen yhteistyö olisi sitovaa ja perusteltua. Virallinen yhteistyö mahdollistaisi kirjastolle monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin ja koulun muihin hankkeisiin mukaan pääsemisen jo niiden suunnitteluvaiheissa. Jatkotutkimuksen kohde voisi olla yleisen kirjaston opetussuunnitelma-oppaan laatiminen. Oppaassa olisi uuden opetussuunnitelman keskeisimmät uudistukset ja muutokset kirjaston ja koulun välisen yhteistyön kannalta tarkasteltuina.