Verkkotietojärjestelmän käytön tehostaminen opetusympäristössä
Mäkinen, Jarno (2016)
Mäkinen, Jarno
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311791
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311791
Tiivistelmä
Sähkömarkkinalain uudistukset ovat johtaneet sähköverkkoyhtiöiden jopa satojen miljoonien eurojen vuositason investointeihin sähkön toimitusvarmuuden parantamiseksi. Maakaapelointiprojektien kokonaismäärä on viime vuosien aikana kasvanut huomattavasti, ja yksittäiset projektit ovat kasvaneet kokoluokassaan suuremmiksi. Nämä muutokset ovat johtaneet äkilliseen verkostosuunnittelijoiden työmäärän kasvuun, mikä aiheuttaa sähkövoimatekniikan koulutuksen kehitykselle haasteita tulevaisuudessa.
Tässä opinnäytetyössä rakennettiin ohjeistus Trimble NIS -verkkotietojärjestelmän käytöstä opetusympäristössä. Ohjetta tullaan käyttämään sähköverkkojen suunnittelu-kurssilla. Kurssi kuuluu sähkövoimatekniikan opetussuunnitelmaan, ja kurssilla käytetään pääsääntöisesti verkkotietojärjestelmää sähköverkkosuunnittelun työkaluna. Kurssimateriaalia oli ennestään hyvin vähän, jolloin kurssin suorittamista tukevan ohjeen luominen oli perusteltua.
Opinnäytetyön tuloksena pystyttiin luomaan sellainen ohjeistus opetuskäyttöön, joka helpottaa kurssin aloittavan opiskelijan perusymmärtämisen muodostumista verkkotietojärjestelmistä sekä tukee ohjelman käyttöön tutustumista. Lisäksi asiantuntijahaastatteluista kerättiin hyödyllisiä näkökantoja ohjeen ideaalisesta rakenteesta ja koulutuksen tulevaisuuden kehittämiskohteista verkostosuunnittelun suhteen.
Tässä opinnäytetyössä rakennettiin ohjeistus Trimble NIS -verkkotietojärjestelmän käytöstä opetusympäristössä. Ohjetta tullaan käyttämään sähköverkkojen suunnittelu-kurssilla. Kurssi kuuluu sähkövoimatekniikan opetussuunnitelmaan, ja kurssilla käytetään pääsääntöisesti verkkotietojärjestelmää sähköverkkosuunnittelun työkaluna. Kurssimateriaalia oli ennestään hyvin vähän, jolloin kurssin suorittamista tukevan ohjeen luominen oli perusteltua.
Opinnäytetyön tuloksena pystyttiin luomaan sellainen ohjeistus opetuskäyttöön, joka helpottaa kurssin aloittavan opiskelijan perusymmärtämisen muodostumista verkkotietojärjestelmistä sekä tukee ohjelman käyttöön tutustumista. Lisäksi asiantuntijahaastatteluista kerättiin hyödyllisiä näkökantoja ohjeen ideaalisesta rakenteesta ja koulutuksen tulevaisuuden kehittämiskohteista verkostosuunnittelun suhteen.