Uuden nosto-ovituotteen lanseeraaminen
Matinheikki, Kalle-Erkki; Nikander, Julius (2016)
Lataukset:
Matinheikki, Kalle-Erkki
Nikander, Julius
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311785
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida lanseerausmahdollisuuksia uudelle RSD-01 Hybrid DIY-nosto-ovelle. Lisäksi tavoitteena oli kartoittaa mahdollisuuksia toimeksiantajamme B-W Doorin kilpailuaseman parantamiseksi edellämainitun tuotteen avulla.
Tutkimusongelmana oli antaa toimeksiantajalle työkalut menestyksekkääseen lanseeraukseen. Opinnäytetyö pyrittiin sitomaan uuden tuotteen lanseerausteoriaan sekä siihen oleellisimmin liittyviin markkinointiteorioihin. Opinnäytetyöhön on käytetty lähteenä lanseeraukseen sekä markkinointiin liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää yksityisasiakkaiden oletuksia ja toiveita uudesta nosto-ovituotteesta. Päätavoite tutkimukselle oli selvittää potentiaalisten asiakasryhmien hintatietoisuutta. Kyselytutkimus suoritettiin sähköisellä kaavakkeella ja kohderyhmä pyrittiin valikoimaan mahdollisimman laajaksi.
Ensisijaisesti opinnäytetyöstä pyrittiin valmistelemaan helposti lähestyttävä, mutta informatiivinen kokonaisuus, jota toimeksiantajamme voi myös jatkossa hyödyntää. Lähestyimme myös strategista näkökulmaa kartoittaen riskejä ja mahdollisia hyödynnettäviä strategiamalleja. Tartuimme myös kotimaisten nosto-ovimarkkinoiden kilpailuasetelmaan ja analysoimme alakohtaisia potentiaalisia segmenttejä.
Kvantitatiivisessa kyselytutkimuksessa onnistuttiin selvittämään potentiaalisten asiakkaiden hintatietoisuutta ja toiveita. Yksi huomattavimmista seikoista tuloksissa oli oven alkuperämaan vähäinen arvostus. Suurimmalle osalle tutkimukseen vastanneista tärkeintä oli oven hinta ja yleinen toimivuus.
Tutkimusongelmana oli antaa toimeksiantajalle työkalut menestyksekkääseen lanseeraukseen. Opinnäytetyö pyrittiin sitomaan uuden tuotteen lanseerausteoriaan sekä siihen oleellisimmin liittyviin markkinointiteorioihin. Opinnäytetyöhön on käytetty lähteenä lanseeraukseen sekä markkinointiin liittyvää kirjallisuutta.
Opinnäytetyötä varten suoritettiin kvantitatiivinen kyselytutkimus, jonka tavoitteena oli selvittää yksityisasiakkaiden oletuksia ja toiveita uudesta nosto-ovituotteesta. Päätavoite tutkimukselle oli selvittää potentiaalisten asiakasryhmien hintatietoisuutta. Kyselytutkimus suoritettiin sähköisellä kaavakkeella ja kohderyhmä pyrittiin valikoimaan mahdollisimman laajaksi.
Ensisijaisesti opinnäytetyöstä pyrittiin valmistelemaan helposti lähestyttävä, mutta informatiivinen kokonaisuus, jota toimeksiantajamme voi myös jatkossa hyödyntää. Lähestyimme myös strategista näkökulmaa kartoittaen riskejä ja mahdollisia hyödynnettäviä strategiamalleja. Tartuimme myös kotimaisten nosto-ovimarkkinoiden kilpailuasetelmaan ja analysoimme alakohtaisia potentiaalisia segmenttejä.
Kvantitatiivisessa kyselytutkimuksessa onnistuttiin selvittämään potentiaalisten asiakkaiden hintatietoisuutta ja toiveita. Yksi huomattavimmista seikoista tuloksissa oli oven alkuperämaan vähäinen arvostus. Suurimmalle osalle tutkimukseen vastanneista tärkeintä oli oven hinta ja yleinen toimivuus.