Opetusvideo ALS50-ilmalaserkeilaimen käytöstä
Vanne, Tuomas (2016)
Vanne, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311773
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311773
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö toimii kirjallisena osiona insinöörityössä, jolla ohjeistetaan vasta-alkajia ALS50-ilmalaserkeilaimen käytössä. Kirjallisena osiona toimii opetusvideon, joka on insinöörityön pääosa, käsikirjoitus. Opetusvideo on tarkoitettu FM Internationalin käyttöön, jotta sillä voidaan perehdyttää vasta-alkajia ilmalaserkeilaimen käyttöön. Videon ei ole tarkoitus kertoa kaikkea mahdollista keilaimen käyttöön liittyvää informaatiota, vaan antaa peruslaatuinen ohjeistus laitteen ja keilauksessa käytettävien ohjelmien käytöstä, ja siihen liittyvistä vakituisista toimenpiteistä.
Opetusvideon lähtökohtana on, että katsojalla on vähintään peruslaatuinen tietämys laserkeilaimista ja niiden toimintatavoista. Opetusvideo koskee vain keilaimen käyttöä: Muut työhön liittyvät tehtävät kuten sään tarkkailu, käyttäytymisetiketti lennolla ja datan käsittely jätetään työnantajan selitettäväksi.
Käsikirjoitus on kirjoitettu käytännön työkokemuksen pohjalta ja tarkistutettu ammattilaisella.
ALS50-laserkeilaimen käyttö koostuu keilauksen ja sääolosuhteiden tarkkailusta, asianmukaisten asiakirjojen täyttämisestä, ohjelmien operoinnista, ongelmatilanteiden ratkaisemisesta ja tarvittaessa pilotin opastamisesta. Keilauksessa tärkein ohjelma on FCMS, jolla tarkkaillaan ja kontrolloidaan keilauksen etenemistä. Toinen ohjelma on Tracgui, jolla on tärkeä merkitys taustaohjelmana. Lennon aikana navigoija valitsee keilattavat linjat, tarkkailee sääolosuhteita ja päättää, milloin on syytä palata lentokentälle.
Opetusvideon lähtökohtana on, että katsojalla on vähintään peruslaatuinen tietämys laserkeilaimista ja niiden toimintatavoista. Opetusvideo koskee vain keilaimen käyttöä: Muut työhön liittyvät tehtävät kuten sään tarkkailu, käyttäytymisetiketti lennolla ja datan käsittely jätetään työnantajan selitettäväksi.
Käsikirjoitus on kirjoitettu käytännön työkokemuksen pohjalta ja tarkistutettu ammattilaisella.
ALS50-laserkeilaimen käyttö koostuu keilauksen ja sääolosuhteiden tarkkailusta, asianmukaisten asiakirjojen täyttämisestä, ohjelmien operoinnista, ongelmatilanteiden ratkaisemisesta ja tarvittaessa pilotin opastamisesta. Keilauksessa tärkein ohjelma on FCMS, jolla tarkkaillaan ja kontrolloidaan keilauksen etenemistä. Toinen ohjelma on Tracgui, jolla on tärkeä merkitys taustaohjelmana. Lennon aikana navigoija valitsee keilattavat linjat, tarkkailee sääolosuhteita ja päättää, milloin on syytä palata lentokentälle.