Me toimimme yhdessä : - Metsämarjan päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksia lasten osallistamisesta
Vähä, Katriina; Rämet, Milka (2016)
Vähä, Katriina
Rämet, Milka
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060311735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvailla Metsämarjan päiväkodin varhaiskasvattajien kokemuksia lasten osallistamisesta. Opinnäytetyön tavoitteena on saada tietoa, millaisia kokemuksia varhaiskasvattajilla on lasten osallistamisesta päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää lasten osallistamisen kehittämisessä päiväkodissa. Opinnäytetyömme toimeksiantaja on Oulun kaupunki.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu lasten osallisuuden teoriasta ja Harry Shierin (2001) osallisuuden tasomallista: lapsia kuunnellaan, lasta tuetaan ilmaisemaan omia näkemyksiään, lasten mielipiteet otetaan huomioon, lapset otetaan mukaan päätöksentekoon ja lasten kanssa jaetaan valtaa ja vastuuta.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Tulokset kerättiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla haastattelemalla Metsämarjan päiväkodin varhaiskasvattajia. Aineiston analysoinnissa olemme soveltaneet aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Metsämarjan päiväkodin varhaiskasvattajat osallistavat lapsia erilaisin menetelmin esimerkiksi lasta kuunnellaan ja he tulevat kuulluksi, lasten mielipiteet otetaan huomioon sekä heidän mielipiteitään toteutetaan päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön aineistosta näkyi, että varhaiskasvattajat ovat kiinnostuneita ja pitävät lasten osallistamista tärkeänä.
Opinnäytetyötä voisi jatkaa kehittämällä lasten osallisuutta Metsämarjan päiväkodin lasten ja heidän vanhempien kokemuksien kautta. Lasten osallisuutta voisi kehittää esimerkiksi sadutuksen keinoin ja vanhempien osallisuutta voisi kehittää haastattelemalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu lasten osallisuuden teoriasta ja Harry Shierin (2001) osallisuuden tasomallista: lapsia kuunnellaan, lasta tuetaan ilmaisemaan omia näkemyksiään, lasten mielipiteet otetaan huomioon, lapset otetaan mukaan päätöksentekoon ja lasten kanssa jaetaan valtaa ja vastuuta.
Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen työ. Tulokset kerättiin ryhmämuotoisella teemahaastattelulla haastattelemalla Metsämarjan päiväkodin varhaiskasvattajia. Aineiston analysoinnissa olemme soveltaneet aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmeni, että Metsämarjan päiväkodin varhaiskasvattajat osallistavat lapsia erilaisin menetelmin esimerkiksi lasta kuunnellaan ja he tulevat kuulluksi, lasten mielipiteet otetaan huomioon sekä heidän mielipiteitään toteutetaan päiväkodin arjessa. Opinnäytetyön aineistosta näkyi, että varhaiskasvattajat ovat kiinnostuneita ja pitävät lasten osallistamista tärkeänä.
Opinnäytetyötä voisi jatkaa kehittämällä lasten osallisuutta Metsämarjan päiväkodin lasten ja heidän vanhempien kokemuksien kautta. Lasten osallisuutta voisi kehittää esimerkiksi sadutuksen keinoin ja vanhempien osallisuutta voisi kehittää haastattelemalla.