Moottorikelkan kytkimen modernisointi
Kurkela, Ville (2016)
Kurkela, Ville
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211708
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana oli muokata moottorikelkan variaattorijärjestelmän mekaanisesta säätöjärjestelmästä sähköisesti ohjattava. Aktiivisesti säädettävällä variaattorijärjestelmällä haluttiin parantaa moottorikelkan ajo-ominaisuuksia ja pienentää moottorikelkan synnyttämiä päästöjä.
Tavoitteena oli kehittää valmiit 3D-mallit prototyypin valmistukseen ja lisäksi varmentaa järjestelmän toiminta laskennallisesti ja simuloimalla. Mekaanisen suunnittelun lisäksi haluttiin suunnitella sähköisen ohjauksen logiikka ja valita tarvittava anturointi. Valmista prototyyppiä varten suunniteltiin lisäksi prototyypin testaussuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi valmis mekaniikkasuunnitelma hyödyntäen Solidworks-ohjelmistoa. Lisäksi ohjauksen looginen toiminta suunniteltiin kaasun asennon ja moottorinpyörintänopeuden funktiona. Järjestelmässä hyödynnettiin moottorikelkan omaa kaasunasentoanturia ja ketjukoteloon lisättiin hall-anturi mittaamaan telan pyörintänopeutta. Työn aikana kehitettiin lisäksi useita lisä-optioita, jotka sähköinen voimansiirto mahdollistaa, esimerkiksi taajama-asetus, jolla moottorikelkasta syntyvät meluhaitat voidaan minimoida.
Tavoitteena oli kehittää valmiit 3D-mallit prototyypin valmistukseen ja lisäksi varmentaa järjestelmän toiminta laskennallisesti ja simuloimalla. Mekaanisen suunnittelun lisäksi haluttiin suunnitella sähköisen ohjauksen logiikka ja valita tarvittava anturointi. Valmista prototyyppiä varten suunniteltiin lisäksi prototyypin testaussuunnitelma.
Työn tuloksena syntyi valmis mekaniikkasuunnitelma hyödyntäen Solidworks-ohjelmistoa. Lisäksi ohjauksen looginen toiminta suunniteltiin kaasun asennon ja moottorinpyörintänopeuden funktiona. Järjestelmässä hyödynnettiin moottorikelkan omaa kaasunasentoanturia ja ketjukoteloon lisättiin hall-anturi mittaamaan telan pyörintänopeutta. Työn aikana kehitettiin lisäksi useita lisä-optioita, jotka sähköinen voimansiirto mahdollistaa, esimerkiksi taajama-asetus, jolla moottorikelkasta syntyvät meluhaitat voidaan minimoida.