Kärppäpelaajan pelitaidot : Valmennusta tukevan videon kehittäminen
Kangas, Joona (2016)
Kangas, Joona
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211648
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211648
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on toiminnallinen työ, jonka tavoitteena oli luoda koulutusmateriaalia Oulun Kärpät 46 RY:lle tukemaan lajitaitojen, hyökkäyspelitaitojen ja puolustupelitaitojen opettamista sekä vahvistamaan seuraidentiteettiä. Työn tuotoksena on video.
Video on tehty projektityönä spiraalimallin mukaisesti ja sen saamiseen tähän pisteeseen on vaadittu seitsemän sykliä. Video sisältää esimerkkisuorituksia jääkiekon lajitaidoista, hyökkäyspelitaidoista, puolustuspelitaidoista sekä lyhyet kuvaukset niiden pääkohdista. Ajatuksena oli pitää video yksinkertaisena ja selkeänä ja jättää tilaa valmentajan osaamiselle. Video onkin vain valmentajan tuki, ja sitä käytettäessä tulisi ottaa huomioon myös ne oppijat, jotka tarvitsevat muutakin kuin liikkuvan kuvan oppiakseen. Videota ei ole kohdennettu tiettyyn ikäryhmään, vaan osaamisen tason tunnistamalla oppimistapahtuma muokataan eri ryhmille sopivaksi.
Raporttini koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, toiminnallisen osuuden avaamisesta, sekä ohjeistuksesta pääkohtiin, joita tulisi videota käyttäessä ottaa huomioon mahdollisimman hyvän oppimistuloksen aikaan saamiseksi. Ohjeistukseen olen sisällyttänyt mallit osaamisen tason tunnistamisesta, oppimistapahtuman pääkohdista sekä oppimisesta syklinä.
Video on tehty projektityönä spiraalimallin mukaisesti ja sen saamiseen tähän pisteeseen on vaadittu seitsemän sykliä. Video sisältää esimerkkisuorituksia jääkiekon lajitaidoista, hyökkäyspelitaidoista, puolustuspelitaidoista sekä lyhyet kuvaukset niiden pääkohdista. Ajatuksena oli pitää video yksinkertaisena ja selkeänä ja jättää tilaa valmentajan osaamiselle. Video onkin vain valmentajan tuki, ja sitä käytettäessä tulisi ottaa huomioon myös ne oppijat, jotka tarvitsevat muutakin kuin liikkuvan kuvan oppiakseen. Videota ei ole kohdennettu tiettyyn ikäryhmään, vaan osaamisen tason tunnistamalla oppimistapahtuma muokataan eri ryhmille sopivaksi.
Raporttini koostuu teoreettisesta viitekehyksestä, toiminnallisen osuuden avaamisesta, sekä ohjeistuksesta pääkohtiin, joita tulisi videota käyttäessä ottaa huomioon mahdollisimman hyvän oppimistuloksen aikaan saamiseksi. Ohjeistukseen olen sisällyttänyt mallit osaamisen tason tunnistamisesta, oppimistapahtuman pääkohdista sekä oppimisesta syklinä.