Strategiauudistuksen vaikutukset finanssialan myyntityön näkökulmasta
Korpilahti, Katariina (2016)
Korpilahti, Katariina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211646
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on perehtyä finanssialan yrityksen strategiseen uudistumiseen ja uudistuksen aiheuttamiin muutoksiin yrityksen henkilöstön näkemyksissä. Työn tavoitteena on löytää mahdollisia eroja ja yhtäläisyyksiä työntekijäryhmien välillä sekä niiden sisällä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta ja empiirisestä osiosta. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan; ensimmäinen osa käsittelee strategian toimeenpanoa ja toinen osa strategian näkymistä myyntityössä. Teoriaosuuden on tarkoitus selventää strategian viemistä teoriasta käytäntöön sekä käsitellä strategian toimeenpanoa myyntityössä.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Se käsittelee toimeksiantajayrityksen strategisesta uudistumisesta aiheutuvia mielipiteitä ja näkemyksiä. Empiirinen osio on jaettu kahteen osaan; teemahaastatteluina toteutettuihin esimiesten haastatteluihin sekä myyjien kyselyyn.
Tutkimus osoittaa strategisen uudistumisen aiheuttavan erilaisia näkemyksiä niin eri työntekijäryhmien välillä kuin työntekijäryhmien sisällä. Yrityksen strateginen uudistus ei kuitenkaan tutkimuksen mukaan aiheuta äärimmäisiä reaktioita, vaikkakin hajontaa löytyy. Tutkimuksen mukaan yhdeksi merkittävimmäksi näkemyseroksi esimiesten ja myyjien välillä osoittautui strategialinjausten eroava tärkeysjärjestys. Esimiehet korostivat vahvasti yhtä linjausta, kun taas myyjien kesken mielipiteet motivoivimmasta linjauksesta hajautuivat.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosiosta ja empiirisestä osiosta. Teoriaosuus on jaettu kahteen osaan; ensimmäinen osa käsittelee strategian toimeenpanoa ja toinen osa strategian näkymistä myyntityössä. Teoriaosuuden on tarkoitus selventää strategian viemistä teoriasta käytäntöön sekä käsitellä strategian toimeenpanoa myyntityössä.
Opinnäytetyön empiirinen osio toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Se käsittelee toimeksiantajayrityksen strategisesta uudistumisesta aiheutuvia mielipiteitä ja näkemyksiä. Empiirinen osio on jaettu kahteen osaan; teemahaastatteluina toteutettuihin esimiesten haastatteluihin sekä myyjien kyselyyn.
Tutkimus osoittaa strategisen uudistumisen aiheuttavan erilaisia näkemyksiä niin eri työntekijäryhmien välillä kuin työntekijäryhmien sisällä. Yrityksen strateginen uudistus ei kuitenkaan tutkimuksen mukaan aiheuta äärimmäisiä reaktioita, vaikkakin hajontaa löytyy. Tutkimuksen mukaan yhdeksi merkittävimmäksi näkemyseroksi esimiesten ja myyjien välillä osoittautui strategialinjausten eroava tärkeysjärjestys. Esimiehet korostivat vahvasti yhtä linjausta, kun taas myyjien kesken mielipiteet motivoivimmasta linjauksesta hajautuivat.