En kartläggning av videobloggar med fokus på turism
Vuori, Jannika (2016)
Vuori, Jannika
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211596
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena oli tutkia matka-videoblogien rakennetta, markkinointia ja per-soonallisuutta. Vlogaaminen/tubettaminen on niin uusi ilmiö, että sitä tulee tutkia lisää. Tein kvalitatiivisen tutkimuksen havainnointikaavakkeen ja sähköpostihaastattelun avulla. Työn tulos on, että vlogeissa on paljon yhteisiä piirteitä rakenteessa ja markkinoinnissa. Matka-videoblogit koostuvat seuraavista: intro ja/tai outro, erikoistehosteet ja tietty pi-tuus. Videoiden teemat liittyvät matkustamiseen. Google AdSensen avulla yritykset markkinoivat tuotteitaan vlogeissa ja vlogaajat saavat sitä kautta tuloja. Useimmat vlo-gaajat tekevät yhteistyötä eri yritysten kanssa ja/tai heitä sponsoroidaan ja ne joilla on oma verkkokauppa mainostaa jossain määrin omia tuotteitaan ja palvelujaan videoissa. Vlogien logot saavat paljon näkyvyyttä ja tämän takia myös yleisö tunnistaa vlogin sosi-aalisessa mediassa helpommin. Vlogaajien persoonallisuus om tärkesä osa vlogia, mutta myös ne vlogaajat jotka eivät kerro paljon itsestään voivat olla suosittuja. Matka-vlogaajat eivät kerro koko totuutta heidän matkoistaan, jotkut asiat editoidaan pois ja jotkut asiat taas saadaan näyttämään paremmalta kuin mitä ne todellisuudessa olivat.