Kuluttajan kotimaisen pienpanimo-oluen pakkauksessa valintaan vaikuttavat tekijät päivit-täistavarakaupoissa ostohetkellä
Tiilola, Ville (2016)
Tiilola, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211571
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee kuluttajan kotimaisen pienpanimo-oluen pakkauksessa valintaan vaikuttavia tekijöitä päivittäistavarakaupoissa ostohetkellä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Hart-wall Oy:n kanssa. Opinnäytetyössä keskityttiin tutkimaan mitkä eri osa-alueet pakkausten visuaali-suudessa vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ostohetkellä.
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli tuottaa tutkimustietoa siitä, mitkä asiat korostuvat kuluttajan valintakriteereissä ostopäätöshetkellä. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kulutta-jakäyttäytymisestä ja löytää osa-alueita, joita pakkauksen markkinointiviestinnässä tulisi ottaaa huomioon kyseisiä tuotteita suunniteltaessa.
Suurpanimot omistavat tällä hetkellä Suomen olutmarkkinasta noin 95%, mutta pienpanimot ovat lyhyen ajan sisällä onnistuneet vakiinnuttamaan asemansa markkinassa noin 5%. Suurimman osan markkinasta omistaa kolme suurpanimoa Sinebrychoff, Hartwall ja Olvi. Pienpanimoita Suomessa perustetaan tällä hetkellä paljon ja niitä on Suomessa yli 60. Maailmalla leviävä pienpanimo-olut buumi jatkaa kasvuaan ja onkin melko varmaa, että Suomi seuraa Ruotsia markkinan kehitystä, missä pienpanimo-oluiden markkinaosuus on 10%. Pienpanimo-oluet eroavat muista oluista, sillä tuotteiden ympärillä korostuu itse tuotteen sijaan sen viestittämä tarina.
Tämän päivän kuluttajat haluavat oluiltaan elämyksiä. Suurten kauppojen erikoisolutosastot sisäl-tävät tänä päivänä satoja erilaisia oluita, joten kuluttaja joutuu tekemään päätöksensä entistä enemmän visuaalisen ärsykkeen pohjalta. Tämän takia tuotesuunnittelu korostuu olut markkinas-sa. Opinnäytetyötä varten toteutettiin survey-kysely kyselylomakkeella päivittäistavarakaupassa, jolla saatiin kerättyä tietoa asioista jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ostohetkellä. Tä-män lisäksi käyttämällä net scoutingia ja havainnointia hyväksi saatiin luotua kuluttajapersoonia, joiden perusteella vastaajat valittiin kyselyyn.
Pienpanimo-olutta valitessa kuluttaja kaipaa tuotteilta subjektiivisia asioita kuten asenne. Kuluttaja kuitenkin selvästi kokee, että pienpanimo-olut tulisi suunnitella pulloon tölkin sijaan. Pakkauksen tuotekehityksessä tulee korostaa tuotteen visualisointia erityisesti oluttyyppiä. Tärkeää on myös luoda tuote, joka on visuaalisesti selkeä, mutta kiinnostava.
Asiasanat: pienpanimo-olut, ostokäyttäytyminen, pakkaus markkinointiviestinnässä
Tarkoituksena opinnäytetyössä oli tuottaa tutkimustietoa siitä, mitkä asiat korostuvat kuluttajan valintakriteereissä ostopäätöshetkellä. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa kulutta-jakäyttäytymisestä ja löytää osa-alueita, joita pakkauksen markkinointiviestinnässä tulisi ottaaa huomioon kyseisiä tuotteita suunniteltaessa.
Suurpanimot omistavat tällä hetkellä Suomen olutmarkkinasta noin 95%, mutta pienpanimot ovat lyhyen ajan sisällä onnistuneet vakiinnuttamaan asemansa markkinassa noin 5%. Suurimman osan markkinasta omistaa kolme suurpanimoa Sinebrychoff, Hartwall ja Olvi. Pienpanimoita Suomessa perustetaan tällä hetkellä paljon ja niitä on Suomessa yli 60. Maailmalla leviävä pienpanimo-olut buumi jatkaa kasvuaan ja onkin melko varmaa, että Suomi seuraa Ruotsia markkinan kehitystä, missä pienpanimo-oluiden markkinaosuus on 10%. Pienpanimo-oluet eroavat muista oluista, sillä tuotteiden ympärillä korostuu itse tuotteen sijaan sen viestittämä tarina.
Tämän päivän kuluttajat haluavat oluiltaan elämyksiä. Suurten kauppojen erikoisolutosastot sisäl-tävät tänä päivänä satoja erilaisia oluita, joten kuluttaja joutuu tekemään päätöksensä entistä enemmän visuaalisen ärsykkeen pohjalta. Tämän takia tuotesuunnittelu korostuu olut markkinas-sa. Opinnäytetyötä varten toteutettiin survey-kysely kyselylomakkeella päivittäistavarakaupassa, jolla saatiin kerättyä tietoa asioista jotka vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen ostohetkellä. Tä-män lisäksi käyttämällä net scoutingia ja havainnointia hyväksi saatiin luotua kuluttajapersoonia, joiden perusteella vastaajat valittiin kyselyyn.
Pienpanimo-olutta valitessa kuluttaja kaipaa tuotteilta subjektiivisia asioita kuten asenne. Kuluttaja kuitenkin selvästi kokee, että pienpanimo-olut tulisi suunnitella pulloon tölkin sijaan. Pakkauksen tuotekehityksessä tulee korostaa tuotteen visualisointia erityisesti oluttyyppiä. Tärkeää on myös luoda tuote, joka on visuaalisesti selkeä, mutta kiinnostava.
Asiasanat: pienpanimo-olut, ostokäyttäytyminen, pakkaus markkinointiviestinnässä