Leikisti vai oikeesti? : Leikki aikuisen elämässä
Sandgren, Venla (2016)
Sandgren, Venla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211552
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211552
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan leikkiä aikuisen elämässä. Tavoitteena on selvittää 23 leikkipäiväkirjaa kirjottaneen eri aloilla toimivan aikuisen vastausten kautta, mitä he mieltävät leikiksi, minkälainen on heidän suhteensa aiheeseen sekä sitä, onko heidän omassa arjessaan leikkiä. Leikin eri ulottuvuuksia pyritään aineiston avulla tarkastelemaan mahdollisimman monitahoisesti ja rikkaasti. Aihetta käsitellään myös olemassa olevien teorioiden valossa sekä dialogissa asiantuntijahaastattelun kanssa. Työn tarkoituksena on lisäksi kyseenalaistaa leikki-sanan perinteinen lapsikeskeisyys sekä haastaa kysymään: saako aikuinenkin leikkiä?
Tutkielmassa kysytään myös: onko leikillä yhteiskunnassamme muuta kuin lapsiin liittyvä sija? Minkälaisia odotuksia aikuiseen kohdistuu ja millaisia rooleja hänelle asetetaan? Kenen sallitaan leikkiä, missä muodoissa ja miksi? Työssä tarkastellaan lisäksi, miksi leikkiin liittyy negatiivisia konnotaatioita ja mitä tarkoittaa leikin typologia.
Työn alussa avataan tärkeimpiä leikin teorioita ja tarkastellaan termejä luovuus ja flow. Tämän jälkeen aineistoa käsitellään päiväkirjojen vastauksista nousseen teemajaottelun kautta. Teemoja tarkastellaan niin, että osallistujien oma ääni on kautta linjan vahvasti esillä. Henkilökohtaisen tason lisäksi heitä on pyydetty pohtimaan leikkiä ja vastaavasti leikkimättömyyttä yleisesti. Keskustelua käydään koko työn pituudelta aineiston, lähdekirjallisuuden ja kirjoittajan oman kokemuspohjan kautta. Lopussa tutkielman päähuomiot nivotaan yhteen.
Aineiston analyysin perusteella ”leikki” terminä on kompleksinen, koska se sisältää vahvoja lapsiin liittyviä konnotaatioita. Aikuinen ei välttämättä myöskään huomaa leikkivänsä, mikä johtuu osin termistöstä ja asioiden nimeämisestä. Nyky-yhteiskunta asettaa myös paljon paineita, mikä osaltaan vaikuttaa asenteisiin aikuiselle soveliaasta käyttäytymisestä. Leikin ilmenemismuodot ovat kuitenkin monet, ja sillä on aineiston perusteella terminologiasta riippumatta tärkeä asema aikuisen elämässä. Leikillä ja leikkimielisyydellä on myös vahva suhde hyvinvointiin ja mielialaan. Aineistosta selviää, että leikki katoaa esimerkiksi sairastaessa. Tällöin energia kuluu siihen, mikä on välttämätöntä.
Tutkielmassa kysytään myös: onko leikillä yhteiskunnassamme muuta kuin lapsiin liittyvä sija? Minkälaisia odotuksia aikuiseen kohdistuu ja millaisia rooleja hänelle asetetaan? Kenen sallitaan leikkiä, missä muodoissa ja miksi? Työssä tarkastellaan lisäksi, miksi leikkiin liittyy negatiivisia konnotaatioita ja mitä tarkoittaa leikin typologia.
Työn alussa avataan tärkeimpiä leikin teorioita ja tarkastellaan termejä luovuus ja flow. Tämän jälkeen aineistoa käsitellään päiväkirjojen vastauksista nousseen teemajaottelun kautta. Teemoja tarkastellaan niin, että osallistujien oma ääni on kautta linjan vahvasti esillä. Henkilökohtaisen tason lisäksi heitä on pyydetty pohtimaan leikkiä ja vastaavasti leikkimättömyyttä yleisesti. Keskustelua käydään koko työn pituudelta aineiston, lähdekirjallisuuden ja kirjoittajan oman kokemuspohjan kautta. Lopussa tutkielman päähuomiot nivotaan yhteen.
Aineiston analyysin perusteella ”leikki” terminä on kompleksinen, koska se sisältää vahvoja lapsiin liittyviä konnotaatioita. Aikuinen ei välttämättä myöskään huomaa leikkivänsä, mikä johtuu osin termistöstä ja asioiden nimeämisestä. Nyky-yhteiskunta asettaa myös paljon paineita, mikä osaltaan vaikuttaa asenteisiin aikuiselle soveliaasta käyttäytymisestä. Leikin ilmenemismuodot ovat kuitenkin monet, ja sillä on aineiston perusteella terminologiasta riippumatta tärkeä asema aikuisen elämässä. Leikillä ja leikkimielisyydellä on myös vahva suhde hyvinvointiin ja mielialaan. Aineistosta selviää, että leikki katoaa esimerkiksi sairastaessa. Tällöin energia kuluu siihen, mikä on välttämätöntä.