Mobiilipelin palvelinsovelluksen arkkitehtuurin suunnittelu ja toteutus : MurderApp
Virtanen, Jarkko (2016)
Virtanen, Jarkko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211468
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211468
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa palvelinsovellus, joka kommunikoi mobiililaitteessa toimivan MurderApp-mobiilisovelluksen käyttöliittymäsovelluksen kanssa. Tavoitteena oli tutkia toteutuksessa käytettäviä teknologioita ja selvittää, onko projekti mahdollinen ja järkevä toteuttaa kyseisillä teknologioilla. Tarkoituksena oli myös kuvata käytettävien teknologioiden liittämiset projektiin sekä projektin rakenne.
Opinnäyteyön tuloksena toteutettiin teknologioiden valinta ja näiden avulla palvelinsovelluksen toteutus. Työssä tarvittavat teknologiat todettiin toimiviksi ja tämän kokoiseen työhön soveltuviksi. Teknologiat eivät tuottaneet kehitysvaiheessa kustannuksia ja ovat tarvittaessa laajennettavissa.
Palvelinsovelluksen vaatimuksina olivat mobiilisovelluksen avulla pelattavan pelin koordinointi, pelaajien väliset viestinnät sekä tietokannan ylläpito. Palvelinsovellus välittää myös sähköpostiviestit, joita mobiilisovellus lähettää silloin, kun pelaaja kutsutaan peliin. Tiukkoja pelin sisäisen viestinnän reaaliaikaisuuden vaatimuksia ei ollut, sillä peli ei ole nopeatempoinen.
Työ onnistui hyvin ottaen huomioon lähtökohtaisen teoreettisen tiedon ja käytännön taidon vajauden palvelinsovelluksen toteutuksesta. Työssä käytettäviä teknologioita olivat Ruby-ohjelmointikieli, Rails-kirjasto, Git-versionhallintajärjestelmä, Heroku-ajoalusta sekä SendGrid SMTP -palvelu. Palvelin- ja käyttöliittymäsovellusten välinen kommunikointi tapahtui HTTP-rajapinnan ylitse REST-konventiota käyttäen.
Opinnäyteyön tuloksena toteutettiin teknologioiden valinta ja näiden avulla palvelinsovelluksen toteutus. Työssä tarvittavat teknologiat todettiin toimiviksi ja tämän kokoiseen työhön soveltuviksi. Teknologiat eivät tuottaneet kehitysvaiheessa kustannuksia ja ovat tarvittaessa laajennettavissa.
Palvelinsovelluksen vaatimuksina olivat mobiilisovelluksen avulla pelattavan pelin koordinointi, pelaajien väliset viestinnät sekä tietokannan ylläpito. Palvelinsovellus välittää myös sähköpostiviestit, joita mobiilisovellus lähettää silloin, kun pelaaja kutsutaan peliin. Tiukkoja pelin sisäisen viestinnän reaaliaikaisuuden vaatimuksia ei ollut, sillä peli ei ole nopeatempoinen.
Työ onnistui hyvin ottaen huomioon lähtökohtaisen teoreettisen tiedon ja käytännön taidon vajauden palvelinsovelluksen toteutuksesta. Työssä käytettäviä teknologioita olivat Ruby-ohjelmointikieli, Rails-kirjasto, Git-versionhallintajärjestelmä, Heroku-ajoalusta sekä SendGrid SMTP -palvelu. Palvelin- ja käyttöliittymäsovellusten välinen kommunikointi tapahtui HTTP-rajapinnan ylitse REST-konventiota käyttäen.