Työntekijöiden ja vanhempien kokemuksia Sapere-menetelmästä päiväkodin ruokakasvatuksessa
Palin, Elina (2016)
Palin, Elina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211466
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211466
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää päiväkodin työntekijöiden ja lasten vanhempien kokemuksia Sapere-menetelmästä. Työn tavoitteena oli hankkia tietoa työntekijöiden ja vanhempien näkemyksistä Sapere-menetelmän mahdollisuuksista ja hyödyistä lasten ruokakasvatuksessa. Tavoitteena oli myös kartoittaa menetelmän käytännön toteuttamisen haasteita ja kehityskohteita työntekijöiden näkökulmasta. Näiden lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten lapset suhtautuvat Sapere-menetelmään ja mitä menetelmän toteuttaminen on tuonut lasten arkeen. Opinnäytetyön tekijän oma kiinnostus ja aikaisemmat opinnot olivat lähtökohtana aihevalinnalle ja työn toteuttamiselle. Työ on toteutettu työntekijöiden ja vanhempien näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat erään tamperelaisen päiväkodin lapsiryhmän työntekijät ja lasten vanhemmat. Aineistoa kerättiin haastattelemalla päiväkotiryhmän työntekijöitä ja vanhemmille toimitetuilla kyselylomakkeilla. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimukseen osallistuneet työntekijät ja vanhemmat kokivat Sapere-menetelmän myönteisenä ja hyödyllisenä lapsille. Heidän näkemyksiensä mukaan Sapere-menetelmän toteuttaminen on tuonut muutoksia lasten arkeen. Tulosten perusteella Sapere-menetelmän tavoitteellisella toteuttamisella voidaan saada aikaan positiivisia muutoksia lasten syömistottumuksiin. Työntekijöiden ja lasten kiinnostuksen lisäksi Sapere-menetelmän toteuttamiseen vaikuttavat päiväkodin resurssit.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka kohderyhmänä olivat erään tamperelaisen päiväkodin lapsiryhmän työntekijät ja lasten vanhemmat. Aineistoa kerättiin haastattelemalla päiväkotiryhmän työntekijöitä ja vanhemmille toimitetuilla kyselylomakkeilla. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti puolistrukturoituina teemahaastatteluina. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisesti.
Tutkimukseen osallistuneet työntekijät ja vanhemmat kokivat Sapere-menetelmän myönteisenä ja hyödyllisenä lapsille. Heidän näkemyksiensä mukaan Sapere-menetelmän toteuttaminen on tuonut muutoksia lasten arkeen. Tulosten perusteella Sapere-menetelmän tavoitteellisella toteuttamisella voidaan saada aikaan positiivisia muutoksia lasten syömistottumuksiin. Työntekijöiden ja lasten kiinnostuksen lisäksi Sapere-menetelmän toteuttamiseen vaikuttavat päiväkodin resurssit.