Sertifioidun KNX koulutuskeskuksen perustaminen
Räisänen, Janne (2016)
Räisänen, Janne
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060211450
Tiivistelmä
Toisen asteen sähkö- ja automaatiotekniikan koulutusalalla opetuksen tavoitteena on antaa opiskelijoille sellaista tietoa ja osaamista, joka mahdolistaisi työllistymisen koulu-tuksen jälkeen. Yhtenä tällaisena osaamisalueena on katsottu olevan osaaminen kiinteis-töautomaatiojärjestelmistä ja taloautomaation osa-alueista.
Rakennusautomaation eri osa-alueet ovat voimakkaasti yleistymässä paitsi isoissa julkisis-sa kiinteistöissä myös asuin- ja lomarakennuksissa. Älykkäitä talotekniikan ratkaisuja to-teutetaan Suomessa kuitenkin vain noin 7 % uudisrakennuksista ja 1 % kaikesta rakenta-misesta. Alan koulutukselle on nähty olevan tarvetta ja tilausta.
Opinnäytetyössä keskitytään toisen asteen ammatillisen kiinteistöautomaation tutkin-nonosan KNX oppimisympäristön kehittämiseen, sekä KNX koulutuskeskuksen perusta-misen vaatimuksiin ja vaiheisiin.
Alkusysäyksenä projektille on ollut vuonna 2012 hankittu Wago Starter Kit KNX IP, jonka ympärille on ryhdytty keräämään laajempaa KNX-laitteistoa. KNX-oppilaitospaketin ja sen oppimistehtävien perustalle on räätälöity omat oppimistehtävät ja luentomateriaali. Op-pimisympäristön kehittämisestä alkanut kokonaisuus on päätynyt lopulta KNX koulutus-keskuksen perustamisen suunnitteluun ja lopulta toteutukseen.
Pitkän ja polveilevan kehityskaaren lopputuloksena on saatu oppimisympäristö, jossa on selkeät oppimistehtävät ja yksinkertainen mutta silti varsin monipuolisia toimintoja mah-dollistava laiteympäristö.
KNX oppimisympäristön ensimmäiset opetuskokemukset ovat olleet rohkaisevia ja niistä saatujen uusien ideoiden pohjalta voidaan oppimisympäristöä jatkokehittää.
Rakennusautomaation eri osa-alueet ovat voimakkaasti yleistymässä paitsi isoissa julkisis-sa kiinteistöissä myös asuin- ja lomarakennuksissa. Älykkäitä talotekniikan ratkaisuja to-teutetaan Suomessa kuitenkin vain noin 7 % uudisrakennuksista ja 1 % kaikesta rakenta-misesta. Alan koulutukselle on nähty olevan tarvetta ja tilausta.
Opinnäytetyössä keskitytään toisen asteen ammatillisen kiinteistöautomaation tutkin-nonosan KNX oppimisympäristön kehittämiseen, sekä KNX koulutuskeskuksen perusta-misen vaatimuksiin ja vaiheisiin.
Alkusysäyksenä projektille on ollut vuonna 2012 hankittu Wago Starter Kit KNX IP, jonka ympärille on ryhdytty keräämään laajempaa KNX-laitteistoa. KNX-oppilaitospaketin ja sen oppimistehtävien perustalle on räätälöity omat oppimistehtävät ja luentomateriaali. Op-pimisympäristön kehittämisestä alkanut kokonaisuus on päätynyt lopulta KNX koulutus-keskuksen perustamisen suunnitteluun ja lopulta toteutukseen.
Pitkän ja polveilevan kehityskaaren lopputuloksena on saatu oppimisympäristö, jossa on selkeät oppimistehtävät ja yksinkertainen mutta silti varsin monipuolisia toimintoja mah-dollistava laiteympäristö.
KNX oppimisympäristön ensimmäiset opetuskokemukset ovat olleet rohkaisevia ja niistä saatujen uusien ideoiden pohjalta voidaan oppimisympäristöä jatkokehittää.