Tapahtumasponsoroinnin hyödyt ja haasteet
Paarto, Noora (2016)
Paarto, Noora
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111380
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä perehdyttiin tapahtumasponsoroinnin tuomiin hyötyihin ja haasteisiin sekä yhteistyökumppanin että tapahtumajärjestäjän näkökulmasta. Opinnäytetyössä käytiin läpi yleisimmät sponsoroinnin keinot sekä yhteistyökumppaneiksi alkavien yrityksien sponsoroinnista saamat mahdolliset vastikkeet. Työssä tuotiin esille mitä erilaiset tapahtumat voivat mahdollisille sponsoreille tarjota ja mitä sponsorointi 2010-luvulla tarkoittaa. Työn tavoitteena oli tuoda esille selkeää ja helposti hyödynnettävää tietoa kulttuurisponsoroinnin nykytilanteesta. Ajankohtaisen näkökulman saamiseksi opinnäytetyössä haastateltiin Veikkaus Oy:n sekä Pori Jazzin edustajia.
Tapahtumasponsorointi on yhä tärkeämpi osa erilaisten kulttuuritapahtumien rahoitusta ja sponsorointi on muuttunut suuresti 2000-luvun aikana. Selkein muutos verrattuna sponsoroinnin alkuaikoihin Suomessa on se, että yhteistyökumppaneiksi alkavat yritykset osaavat vaatia enemmän erilaisia vastikkeita. Yritysyhteistyö on myös kehittynyt monipuolisemmaksi ja vastavuoroisemmaksi ja sponsoreille ei riitä enää pelkkä logonäkyvyys.
Tapahtumasponsorointi tulee varmasti kehittymään lisää markkinointikeinojen kehittyessä. Tällä hetkellä onnistuneen sponsorointisuhteen syntymisen kannalta tärkeimmät seikat ovat kuitenkin yhteistyökumppaneiden ja tapahtumien samankaltaiset arvot sekä yhtenevät suunnitelmat ja tavoitteet sponsoroinnin suhteen.
Tapahtumasponsorointi on yhä tärkeämpi osa erilaisten kulttuuritapahtumien rahoitusta ja sponsorointi on muuttunut suuresti 2000-luvun aikana. Selkein muutos verrattuna sponsoroinnin alkuaikoihin Suomessa on se, että yhteistyökumppaneiksi alkavat yritykset osaavat vaatia enemmän erilaisia vastikkeita. Yritysyhteistyö on myös kehittynyt monipuolisemmaksi ja vastavuoroisemmaksi ja sponsoreille ei riitä enää pelkkä logonäkyvyys.
Tapahtumasponsorointi tulee varmasti kehittymään lisää markkinointikeinojen kehittyessä. Tällä hetkellä onnistuneen sponsorointisuhteen syntymisen kannalta tärkeimmät seikat ovat kuitenkin yhteistyökumppaneiden ja tapahtumien samankaltaiset arvot sekä yhtenevät suunnitelmat ja tavoitteet sponsoroinnin suhteen.