Automaatiolaitteen liittäminen prosessiin : Pesukoneen ohjaus
Orjala, Veli-Pekka (2016)
Orjala, Veli-Pekka
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111379
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111379
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Lapin ammattikorkeakoululle. Lapin ammattikorkeakoululle tahdottiin oppimisympäristö, jolla voidaan harjoitella automaatiolaitteen liittämistä prosessiin, jossa prosessina toimii pieni pyykinpesukone. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös tehdä käyttöönotto-ohjeet ABB:n AC500 ohjelmoitavalle logiikalle ja liittää kyseinen ohjelmoitava logiikka pesukoneeseen.
Materiaalina opinnäytetyössä käytettiin ABB:n Automation Builder -ohjelman help-työkalua, mistä löytyi lähes kaikki tieto ohjelmoitavan logiikan laitteista ja sen käytöstä. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin aikaisemmalla kurssilla tehtyjä, pesukoneen modernisoinnin materiaalia.
Työ aloitettiin tutustumalla ABB:n AC500 logiikkaan ja käyttöönottamalla logiikka. Tutustumisen jälkeen piirrettiin tarvittavat piirikaaviot ohjelmoitavan logiikan liittämisestä pesukoneeseen ja toteutettiin kytkennät. Lopuksi koekäytettiin pesukone ohjelmoitavan logiikan avulla ja todettiin toiminta yksinkertaisen ohjelman avulla.
Opinnäytetyössä saatiin automaatiolaite liitettyä prosessiin ja pesukonetta pystyttiin ohjaamaan automaatiolaitteella, vaikka kaikkia toimintoja ei saatu toimimaan. Työn valmistumisen jälkeen pesukone oppimisympäristö voitiin ottaa opetuskäyttöön
Materiaalina opinnäytetyössä käytettiin ABB:n Automation Builder -ohjelman help-työkalua, mistä löytyi lähes kaikki tieto ohjelmoitavan logiikan laitteista ja sen käytöstä. Lisäksi opinnäytetyössä hyödynnettiin aikaisemmalla kurssilla tehtyjä, pesukoneen modernisoinnin materiaalia.
Työ aloitettiin tutustumalla ABB:n AC500 logiikkaan ja käyttöönottamalla logiikka. Tutustumisen jälkeen piirrettiin tarvittavat piirikaaviot ohjelmoitavan logiikan liittämisestä pesukoneeseen ja toteutettiin kytkennät. Lopuksi koekäytettiin pesukone ohjelmoitavan logiikan avulla ja todettiin toiminta yksinkertaisen ohjelman avulla.
Opinnäytetyössä saatiin automaatiolaite liitettyä prosessiin ja pesukonetta pystyttiin ohjaamaan automaatiolaitteella, vaikka kaikkia toimintoja ei saatu toimimaan. Työn valmistumisen jälkeen pesukone oppimisympäristö voitiin ottaa opetuskäyttöön