Process improvement in ICT services purchasing : Case study: Posti Oy
Lönnberg, Taija-Leena (2016)
Lönnberg, Taija-Leena
Yrkeshögskolan Arcada
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111273
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111273
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ICT palveluiden ostamista ja sen käytännön tutkimus on tehty Posti Oy:lle. Työn tarkoituksena on kuvata ajantasaiset ICT palveluiden ostoprosessit teoriassa ja käytännössä Posti Oy:ssä, sekä antaa suosituksia ICT palveluiden ostoprosessien kehittämiseen Posti Oy:ssä.
Tutkimus sisältää pääasiassa tuoreinta teoriaa ICT palveluiden ostamisesta eikä tutkimusta voida soveltaa muunlaiseen palveluiden ostamiseen, sillä palveluiden ostaminen on sidonnaista ostettavaan palveluun. Teoria sisältää uusien ja olemassa olevien ICT palveluiden ostoprosessit sekä niiden haasteet.Käytännön tutkimus on tehty tapaustutkimuksena, koska tutkimuksen tarkoitus on muuttaa tutkimuskohteen toimintatapaa. Tapaustutkimukseen kuuluu yhteistyö tutkimuskohteen kanssa ja tässä opinnäytetyössä tämä tarkoittaa tiedonhankintaa haastattelujen sekä tehdyn kyselyn kautta.
Yritykset ulkoistavat prosessejaan saavuttaakseen säästöjä muiden hyötyjen ohella. Kun palveluita ostetaan kolmannelta osapuolelta, tarpeen määrittäminen on haastavaa. ICT palveluiden ostamisessa prosessi on erilainen riippuen siitä,
onko ostoprosessi uusi vai olemassa oleva. Toimeksiantaja Posti Oy on perinteikäs yritys, joka kohtaa haasteita ICT palveluiden ostoprosesseissaan. Kirjoittaja suosittaa toimeksiantajaa standardisoimaan ICT tuotteet ja palvelut,
laskemaan ulkoistamisen ja sisäisten palveluiden väliset hyödyt tehokkaammin,ottamaan proaktiivisen lähestymistavan jatkuvien ICT palveluiden ostamiseen ja kehittämään projektityökaluja.
Tutkimus sisältää pääasiassa tuoreinta teoriaa ICT palveluiden ostamisesta eikä tutkimusta voida soveltaa muunlaiseen palveluiden ostamiseen, sillä palveluiden ostaminen on sidonnaista ostettavaan palveluun. Teoria sisältää uusien ja olemassa olevien ICT palveluiden ostoprosessit sekä niiden haasteet.Käytännön tutkimus on tehty tapaustutkimuksena, koska tutkimuksen tarkoitus on muuttaa tutkimuskohteen toimintatapaa. Tapaustutkimukseen kuuluu yhteistyö tutkimuskohteen kanssa ja tässä opinnäytetyössä tämä tarkoittaa tiedonhankintaa haastattelujen sekä tehdyn kyselyn kautta.
Yritykset ulkoistavat prosessejaan saavuttaakseen säästöjä muiden hyötyjen ohella. Kun palveluita ostetaan kolmannelta osapuolelta, tarpeen määrittäminen on haastavaa. ICT palveluiden ostamisessa prosessi on erilainen riippuen siitä,
onko ostoprosessi uusi vai olemassa oleva. Toimeksiantaja Posti Oy on perinteikäs yritys, joka kohtaa haasteita ICT palveluiden ostoprosesseissaan. Kirjoittaja suosittaa toimeksiantajaa standardisoimaan ICT tuotteet ja palvelut,
laskemaan ulkoistamisen ja sisäisten palveluiden väliset hyödyt tehokkaammin,ottamaan proaktiivisen lähestymistavan jatkuvien ICT palveluiden ostamiseen ja kehittämään projektityökaluja.