Aspergerin oireyhtymän piirteet haasteena kouluiässä : opas perhetyöhön
Saarinen-Salmi, Tiina (2016)
Saarinen-Salmi, Tiina
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111270
Tiivistelmä
Aspergerin oireyhtymästä ja sen piirteistä kärsii arviolta 40000 suomalaista. Aspergerin oireyhtymän piirteet aiheuttavat henkilölle yleisen toimintakyvyn laskua, mikä osaltaan hankaloittaa Asperger-henkilön integroitumista yhteiskuntaan. Hankaluudet näkyvät erityisesti kommunikaation ja sosiaalisten suhteiden vaikeuksina. Aspergerin oireyhtymästä kärsivillä ilmenee usein poikkeavia rutiineita ja erityisiä mielenkiinnon kohteita. Oireyhtymään liittyy myös muita neurologisia tai psykiatrisia häiriöitä. Tutkimusten mukaan Asperger-tietoisuutta tulisi lisätä. Varhainen diagnosointi takaa Asperger-lapselle ja -nuorelle oikea-aikaiset ja sopivat tukimuodot. Alidiagnosoinnin arvellaan kuitenkin olevan yleistä, ja arvioiden mukaan vain puolet Aspergerin oireyhtymän piirteistä kärsivistä saa diagnoosin.
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä Kaarinan perhekeskuksen perheohjaajien ja perhetyöntekijöiden Asperger-tietoisuutta ja vahvistaa heidän valmiuksiaan tukea Asperger- lasten perheitä. Opinnäytetyön idea syntyi Kaarinan perhekeskuksen työntekijöiden havaitessa monien perheiden kamppailevan Aspergerin oireyhtymän kaltaisten piirteiden tuomien haasteiden kanssa. Perhekeskuksessa koettiin tarpeelliseksi lisätä työntekijöiden tietoa Aspergerin oireyhtymästä, siihen liittyvistä piirteistä sekä erilaisista tukimuodoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tarpeeseen keräämällä tietoa Aspergerin oireyhtymästä ja sen erityispiirteistä. Tietoa haettiin laajasti ammattikirjallisuudesta, erilaisista tutkimuksista ja haastattelun avulla. Raporttiin koottiin taustatietoa Aspergeristä ja sen diagnosoinnista. Raportissa esitellään Aspergerin oireyhtymän erityispiirteet ja liitännäisoireet, niiden vaikutukset koulunkäyntiin ja sosiaalisiin suhteisiin sekä Aspergerin kuntoutusmenetelmät.
Tietojen pohjalta koottiin opas perhetyön tueksi. Oppaasta tehtiin selkeä ja helppolukuinen. Oppaaseen kerättiin kattavasti perustietoa Aspergerin oireyhtymän piirteistä. Oppaassa korostetaan Asperger-tietoisuuden lisäämisen merkitystä ja varhaisen diagnoosin hyötyjä. Erityisesti oppaassa tuodaan esille Aspergerin piirteiden mukanaan tuomat haasteet ja niiden vaikutukset kouluikäisen lapsen elämään. Oppaaseen kerättiin myös muutamia vinkkejä koulunkäynnin ja sosiaalisten suhteiden tukemiseksi.
Opinnäytetyön tarkoitus on lisätä Kaarinan perhekeskuksen perheohjaajien ja perhetyöntekijöiden Asperger-tietoisuutta ja vahvistaa heidän valmiuksiaan tukea Asperger- lasten perheitä. Opinnäytetyön idea syntyi Kaarinan perhekeskuksen työntekijöiden havaitessa monien perheiden kamppailevan Aspergerin oireyhtymän kaltaisten piirteiden tuomien haasteiden kanssa. Perhekeskuksessa koettiin tarpeelliseksi lisätä työntekijöiden tietoa Aspergerin oireyhtymästä, siihen liittyvistä piirteistä sekä erilaisista tukimuodoista. Opinnäytetyön tavoitteena oli vastata tarpeeseen keräämällä tietoa Aspergerin oireyhtymästä ja sen erityispiirteistä. Tietoa haettiin laajasti ammattikirjallisuudesta, erilaisista tutkimuksista ja haastattelun avulla. Raporttiin koottiin taustatietoa Aspergeristä ja sen diagnosoinnista. Raportissa esitellään Aspergerin oireyhtymän erityispiirteet ja liitännäisoireet, niiden vaikutukset koulunkäyntiin ja sosiaalisiin suhteisiin sekä Aspergerin kuntoutusmenetelmät.
Tietojen pohjalta koottiin opas perhetyön tueksi. Oppaasta tehtiin selkeä ja helppolukuinen. Oppaaseen kerättiin kattavasti perustietoa Aspergerin oireyhtymän piirteistä. Oppaassa korostetaan Asperger-tietoisuuden lisäämisen merkitystä ja varhaisen diagnoosin hyötyjä. Erityisesti oppaassa tuodaan esille Aspergerin piirteiden mukanaan tuomat haasteet ja niiden vaikutukset kouluikäisen lapsen elämään. Oppaaseen kerättiin myös muutamia vinkkejä koulunkäynnin ja sosiaalisten suhteiden tukemiseksi.