Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Positiivisuuden hyödyt ohjaamisessa : Kohti sujuvampaa ryhmätyöskentelyä
Salmi, Riina (2016)
Salmi, Riina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111255
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan ohjaamista, kommunikaatiota ja ryhmätyöskentelyä teatterissa psykologian tutkimusten ja menetelmien valossa. Tutkimuksessa oletuksena on, että positiivisuus voi sujuvoittaa ryhmätyöskentelyä eri tavoilla teatterissa ja antaa lähtökohtia luovalle toiminnalle. Erityinen painopiste tutkimuksessa on positiivisella psykologialla, joka on ihmisten hyvinvointia tutkiva psykologian osa-alue. Työn lähtökohtana on kirjoittajan kiinnostus ja halu ymmärtää ohjaajan ja työryhmän vaikutusta työilmapiiriin ja työhyvinvointiin teatterityöskentelyssä. Tutkimuksen pyrkimys on selvittää, mitkä käytännön asiat vaikuttavat työskentelyilmapiiriin ja mitä voidaan tehdä työryhmän kommunikaation ja ryhmätyöskentelyn edistämiseksi. Tavoitteena kirjoittajalla on luoda tutkimuksiin perustuvaa faktapohjaa käytännön teatteriohjaamiselle.
Työn alussa esitellään positiivisen psykologian termistöä ja tutkimuksia. Kirjoittaja on selvittänyt, mitä näyttöä positiivisuudesta on arkielämässä ja miten tätä tieota voisi soveltaa teatterikentällä. Työ etenee psykologian eri tutkimusten esittelyllä ja kirjoittaja vertaa näitä tutkimustuloksia omiin kokemuksiinsa ohjaamisessa ja ollessa muiden ohjattavana. Psykologian tutkimukset, joita työssä esitellään, käsittelevät muun muassa tunteiden ja eleiden tarttumista, tarkkailun ja kritiikin kohteena olemista, positiivisen psykologian menetelmiä, negatiivisten ja positiivisten kommenttien vaikutusta ryhmään, sekä johtopäätöksiin hyppäämistä.
Tutkimuksessa päädytään siihen, että psykologian tutkimukset pitävät monelta osaa paikkansa kirjoittajan kokemuksissa. Psykologian tutkimusten mukaan sekä positiiviset että negatiiviset tunteet tarttuvat helposti. Ryhmän johtajalla on suuri vaikutus ryhmän optimismiin ja liika negatiivisuus voi haitata minkä tahansa ryhmän työskentelyä. Positiivisuus taas asettaa ryhmän jäsenet todennäköisemmin ajattelemaan luovasti ja tehokkaasti. Kirjoittaja kykenee toteamaan nämä tulokset tosiksi omissa kokemuksissaan. Kirjoittaja vetää myös johtopäätöksen siitä, että positiivisuus ja optimismi ovat tärkeitä työkaluja ohjaajalle sekä teatterityöryhmille
Työn alussa esitellään positiivisen psykologian termistöä ja tutkimuksia. Kirjoittaja on selvittänyt, mitä näyttöä positiivisuudesta on arkielämässä ja miten tätä tieota voisi soveltaa teatterikentällä. Työ etenee psykologian eri tutkimusten esittelyllä ja kirjoittaja vertaa näitä tutkimustuloksia omiin kokemuksiinsa ohjaamisessa ja ollessa muiden ohjattavana. Psykologian tutkimukset, joita työssä esitellään, käsittelevät muun muassa tunteiden ja eleiden tarttumista, tarkkailun ja kritiikin kohteena olemista, positiivisen psykologian menetelmiä, negatiivisten ja positiivisten kommenttien vaikutusta ryhmään, sekä johtopäätöksiin hyppäämistä.
Tutkimuksessa päädytään siihen, että psykologian tutkimukset pitävät monelta osaa paikkansa kirjoittajan kokemuksissa. Psykologian tutkimusten mukaan sekä positiiviset että negatiiviset tunteet tarttuvat helposti. Ryhmän johtajalla on suuri vaikutus ryhmän optimismiin ja liika negatiivisuus voi haitata minkä tahansa ryhmän työskentelyä. Positiivisuus taas asettaa ryhmän jäsenet todennäköisemmin ajattelemaan luovasti ja tehokkaasti. Kirjoittaja kykenee toteamaan nämä tulokset tosiksi omissa kokemuksissaan. Kirjoittaja vetää myös johtopäätöksen siitä, että positiivisuus ja optimismi ovat tärkeitä työkaluja ohjaajalle sekä teatterityöryhmille