Konserttivalaistuksen ohjelmointi GrandMA2-ympäristössä
Ansami, Esko (2016)
Ansami, Esko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111185
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016060111185
Tiivistelmä
Teatteri-ja estradivalaisussa käytettävät valaisimet ovat kehittyneet jo vuosia erittäin nopeasti. Tämän seurauksena myös suunnittelijoiden ilmaisukeinot ovat lisääntyneet laitteiden mahdollisuuksien myötä. Samaan aikaan varsinkin viihdeteollisuuden tuotantojen mittakaava on kasvanut merkittävästi yleisön vaatimusten kasvaessa ja teknisen kaluston kustannusten laskiessa. Valaistuksen ohjelmointi on työvaihe, jonka aikana järjestelmästä saadaan ulos taiteellisen suunnitelman mukainen lopputulos.
Suuri osa valojen ohjelmointityöstä tehdään virtuaalisessa ympäristössä, jossa operaattori voi työskennellä ilman oikeaa kalustoa ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Siirryttäessä todellisen laitteiston pariin on operaattorilla usein varsin vähän aikaa saada kaikki toimimaan halutulla tavalla. Työn onnistuminen vaatii taidokasta valopöydän käyttöä, mutta ennen kaikkea hyviä työtapoja ja oikeita valintoja sen suhteen, miten eri asiat on konsolissa tehty.
Opinnäytetyössä käydään läpi valojen ohjelmointia konserttivalaisussa. Aiheen rajaamiseksi keskitytään GrandMA2-tuoteperheen parissa toimimiseen, mutta monet prosessit, työtavat ja tekniset seikat ovat sovellettavissa myös muihin laitteisiin. Opinnäyteyössä käsitellään etukäteisohjelmointia sekä sen siirtämisestä varsinaiseen ympäristöön, kertoen myös ongelmista, joita tähän joskus liittyy. Lukija saa työstä käsityksen ja kuvan yhdestä toimintatavasta, sekä sen haitoista ja hyödyistä.
Suuri osa valojen ohjelmointityöstä tehdään virtuaalisessa ympäristössä, jossa operaattori voi työskennellä ilman oikeaa kalustoa ja siitä aiheutuvia kustannuksia. Siirryttäessä todellisen laitteiston pariin on operaattorilla usein varsin vähän aikaa saada kaikki toimimaan halutulla tavalla. Työn onnistuminen vaatii taidokasta valopöydän käyttöä, mutta ennen kaikkea hyviä työtapoja ja oikeita valintoja sen suhteen, miten eri asiat on konsolissa tehty.
Opinnäytetyössä käydään läpi valojen ohjelmointia konserttivalaisussa. Aiheen rajaamiseksi keskitytään GrandMA2-tuoteperheen parissa toimimiseen, mutta monet prosessit, työtavat ja tekniset seikat ovat sovellettavissa myös muihin laitteisiin. Opinnäyteyössä käsitellään etukäteisohjelmointia sekä sen siirtämisestä varsinaiseen ympäristöön, kertoen myös ongelmista, joita tähän joskus liittyy. Lukija saa työstä käsityksen ja kuvan yhdestä toimintatavasta, sekä sen haitoista ja hyödyistä.