Mercedes-Benzin Mobilo-liikkuvuuspalvelun kehittäminen
Kutinlahti, Antti (2016)
Kutinlahti, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111164
Tiivistelmä
Insinöörityössä tarkasteltiin Mercedes-Benzin liikkuvuuspalvelun Mobilon kehittämismahdollisuuksia telematiikan ja digitalisoitumisen autotekniikkaan tuomien järjestelmien ja sovellusten kautta. Työssä selvitettiin, onko Mercedes-Benzin tekniikassa ominaispiirteitä, joiden aiheuttamiin ongelmiin pystyttäisiin kehittämään kohdennettu ratkaisu, jolla olisi madollista tehostaa Mobilon toteutusta.
Mobilo-tapauksia tarkasteltiin Falckin tuottaman tilaston avulla. Mercedes-Benziä verrattiin muihin merkkeihin käyttäen hyväksi saksalaisen autokerho ADACin raporttia Saksan tiepalvelutapauksista sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastoja määräaikaiskatsastuksissa havaituista vioista. Havaittuja ongelmakohtia tarkasteltiin perehtymällä tekniikkaan, joka on ongelmien taustalla.
Tilastoitujen Mobilo-tapausten tarkastelusta ilmeni, että suurin osa Mobilo-yhteydenotoista liittyi auton akkuperäisiin ongelmiin. Vertaamalla Mobilo-tilastoja saksalaisen autokerhon ADACin tiepalveluraporttiin selvisi, että akkuperäiset ongelmat ovat tyypillisiä tiepalvelun kannalta merkistä riippumatta eikä Mercedes-Benz poikkea tässä suhteessa muista. Akkuongelmiin ei ole löydetty toimivaa ratkaisua, mutta tulevaisuudessa hybridi- ja sähköautojen yleistyminen ja niiden uudentyyppinen akkutekniikka tulee varmasti vaikuttamaan Mobilo-tapauksiin, joiden taustalla on akkuperäinen ongelma.
Falck oy:lle toteutetaan insinöörityössä tehdyn tarkastelun pohjalta materiaali, jota voidaan hyödyntää avustuskeskuksen uusien työntekijöiden perehdytyksessä Mercedes-Benz-toimintaympäristöön.
Mobilo-tapauksia tarkasteltiin Falckin tuottaman tilaston avulla. Mercedes-Benziä verrattiin muihin merkkeihin käyttäen hyväksi saksalaisen autokerho ADACin raporttia Saksan tiepalvelutapauksista sekä Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastoja määräaikaiskatsastuksissa havaituista vioista. Havaittuja ongelmakohtia tarkasteltiin perehtymällä tekniikkaan, joka on ongelmien taustalla.
Tilastoitujen Mobilo-tapausten tarkastelusta ilmeni, että suurin osa Mobilo-yhteydenotoista liittyi auton akkuperäisiin ongelmiin. Vertaamalla Mobilo-tilastoja saksalaisen autokerhon ADACin tiepalveluraporttiin selvisi, että akkuperäiset ongelmat ovat tyypillisiä tiepalvelun kannalta merkistä riippumatta eikä Mercedes-Benz poikkea tässä suhteessa muista. Akkuongelmiin ei ole löydetty toimivaa ratkaisua, mutta tulevaisuudessa hybridi- ja sähköautojen yleistyminen ja niiden uudentyyppinen akkutekniikka tulee varmasti vaikuttamaan Mobilo-tapauksiin, joiden taustalla on akkuperäinen ongelma.
Falck oy:lle toteutetaan insinöörityössä tehdyn tarkastelun pohjalta materiaali, jota voidaan hyödyntää avustuskeskuksen uusien työntekijöiden perehdytyksessä Mercedes-Benz-toimintaympäristöön.