Markkinointiviestintäsuunnitelma ravintola Fat Ramenille
Nilsson, Nelly (2016)
Nilsson, Nelly
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111160
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa Haaga-Helian johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman tutkintoa. Toimeksiantona Fat Ramen Oy:lle on tuotettu markkinointiviestintäsuunnitelman tueksi markkinoinnin vuosikalenteri. Fat Ramen on toukokuussa 2015 perustettu fast casual ramen ravintola, joka on sekoitus Pohjoismaista ja Itä-Aasialaista ruokakulttuuria. Fat Ramen sijaitsee Helsingissä Hietalahden kauppahallissa. Ravintolan ovat perustaneet nuoret yrittäjät Otto Sarpaniemi ja Marcos Gois. Opinnäytetyön idea syntyi työskennellessäni Fat Ramenissa. Opinnäytetyö laadittiin keväällä 2016.
Työn tavoitteena on yrityksen markkinointiviestinnän päälinjojen suunnittelu ja vuosikalenterin tekeminen. Valmis produkti tarjoaa ohjeet ja pohjan tulokselliseen markkinointityöskentelyyn. Vuosikalenterista löytyy kaikki yrityksen markkinoinnin kannalta olennaiset tapahtumat ja muut huomiota vaativat muutokset. Vuosikalenterin sisältöä ei ole rajattu tiettyihin markkinointiviestintäkanaviin, vaan se antaa laajan katsauksen koko yrityksen markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen pääotsikkoon, jotka ovat markkinointiviestinnän suunnittelu ja vuosikalenteri. Markkinointiviestinnän suunnittelu osion pohjana käytettiin teorian viitekehyksenä markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median markkinoinnin eri lähteitä. Teorian pohjalta on pohdittu markkinointiviestinnällisiä valintoja, jotka ovat osittain pohjana vuosikalenterin sisällölle. Lopullisen produktin sisällölliset päätökset on tehty vuosikalenteri tietoperustan pohjalta, jossa käydään läpi kalenterin suunnittelu, toteutus ja seuranta.
Produktin ulkoasu on kalenterimallinen ja se sisältää 13 välilehteä, joista ensimmäinen on vuosinäkymä ja seuraavat kaksitoista on jaettu kuukausinäkymiin. Produktista, eli markkinoinnin vuosikalenterista, löytyvät kaikki tulevat markkinoinnin toimia vaativat yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvat asiat. Vuosikalenterin sisältö sijoittuu ajalle 1.5.2016 – 30.4.2017. Vuosikalenteripohja on suunniteltu siten, että sitä voidaan myöhemmin monistaa tulevien vuosien markkinoinnin tueksi.
Markkinoinnin vuosikalenterin avulla markkinointiviestinnän vastaava työntekijä tietää mitä pitää viestiä, milloin, millä tyylillä, minkä julkaisualustojen kautta ja kenelle viestitään. Kalenteri auttaa myös ajanhallinnassa, suunnittelussa ja toimintojen hahmottamisessa. Pienten yritysten liiketoiminnan perusteellinen suunnittelu auttaa pääsemään pitkän aikavälin tavoitteisiin. Hyvin suunniteltu markkinointiviestintäsuunnitelma auttaa uutta yritystä löytämään oikean kohderyhmän, selkeyttämään ja konkretisoimaan ideat toiminnaksi ja löytämään yrittämiselle toistettavia ja jo valmiiksi määriteltyjä tapoja yrittämiseen. Vuosikalenteri antaa dokumentoitua tietoa markkinointipanostusten ja myynnissä tapahtuvien muutosten seurantaan. Kalenterin auttaa havainnoimaan, mitkä produktin toimenpiteet näkyvät myynnin lisäyksenä ravintolassa ja mitkä toimenpiteet eivät ole suoraan näkyneet kassavirrassa.
Työn tavoitteena on yrityksen markkinointiviestinnän päälinjojen suunnittelu ja vuosikalenterin tekeminen. Valmis produkti tarjoaa ohjeet ja pohjan tulokselliseen markkinointityöskentelyyn. Vuosikalenterista löytyy kaikki yrityksen markkinoinnin kannalta olennaiset tapahtumat ja muut huomiota vaativat muutokset. Vuosikalenterin sisältöä ei ole rajattu tiettyihin markkinointiviestintäkanaviin, vaan se antaa laajan katsauksen koko yrityksen markkinointiviestintään.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen pääotsikkoon, jotka ovat markkinointiviestinnän suunnittelu ja vuosikalenteri. Markkinointiviestinnän suunnittelu osion pohjana käytettiin teorian viitekehyksenä markkinointiviestinnän ja sosiaalisen median markkinoinnin eri lähteitä. Teorian pohjalta on pohdittu markkinointiviestinnällisiä valintoja, jotka ovat osittain pohjana vuosikalenterin sisällölle. Lopullisen produktin sisällölliset päätökset on tehty vuosikalenteri tietoperustan pohjalta, jossa käydään läpi kalenterin suunnittelu, toteutus ja seuranta.
Produktin ulkoasu on kalenterimallinen ja se sisältää 13 välilehteä, joista ensimmäinen on vuosinäkymä ja seuraavat kaksitoista on jaettu kuukausinäkymiin. Produktista, eli markkinoinnin vuosikalenterista, löytyvät kaikki tulevat markkinoinnin toimia vaativat yrityksen toimintaympäristössä tapahtuvat asiat. Vuosikalenterin sisältö sijoittuu ajalle 1.5.2016 – 30.4.2017. Vuosikalenteripohja on suunniteltu siten, että sitä voidaan myöhemmin monistaa tulevien vuosien markkinoinnin tueksi.
Markkinoinnin vuosikalenterin avulla markkinointiviestinnän vastaava työntekijä tietää mitä pitää viestiä, milloin, millä tyylillä, minkä julkaisualustojen kautta ja kenelle viestitään. Kalenteri auttaa myös ajanhallinnassa, suunnittelussa ja toimintojen hahmottamisessa. Pienten yritysten liiketoiminnan perusteellinen suunnittelu auttaa pääsemään pitkän aikavälin tavoitteisiin. Hyvin suunniteltu markkinointiviestintäsuunnitelma auttaa uutta yritystä löytämään oikean kohderyhmän, selkeyttämään ja konkretisoimaan ideat toiminnaksi ja löytämään yrittämiselle toistettavia ja jo valmiiksi määriteltyjä tapoja yrittämiseen. Vuosikalenteri antaa dokumentoitua tietoa markkinointipanostusten ja myynnissä tapahtuvien muutosten seurantaan. Kalenterin auttaa havainnoimaan, mitkä produktin toimenpiteet näkyvät myynnin lisäyksenä ravintolassa ja mitkä toimenpiteet eivät ole suoraan näkyneet kassavirrassa.