Toimitusjohtajan blogi -työkalupakin sisällön ja rakenteen suunnittelu ja työstäminen Wordpress-julkaisualustalla
Isomäki, Kaisu (2016)
Isomäki, Kaisu
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111132
Tiivistelmä
Toimitusjohtajan blogin työkalupakin työstäminen Wordpressillä on Haaga-Helian kevään 2015 Johtamisviestinnän opintojakson YAMK-opiskelijoilta saatu toimeksianto, jonka tarkoituksena on tuottaa käyttäjälähtöinen johtamisviestintään ja lukijan sitouttamiseen keskittyvä laadullinen verkkopalvelu. Opinnäytetyössä keskitytään sisällön tuottamiseen ja verkkopalvelun rakenteen suunnitteluun. Blogiviestinnän tekniset ratkaisut on rajattu opinnäytetyöaiheen ulkopuolelle.
Toimitusjohtajan blogin työkalupakkia varten toimeksiantajaryhmä on kirjoittanut toimitusjohtajien blogiviestintää käsittelevää raakasisältöä sekä miettinyt työkalupakille sopivaa rakennetta. Opinnäytetyön tavoitteena on saattaa ryhmän tekemä työkalupakin sisältömateriaali julkaisukelpoiseen muotoon ja toteuttaa työkalupakki Wordpress-alustalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään bloggaamista ja erityisesti toimitusjohtajien bloggaamista ja sosiaalisen median käytön teoriaa. Verkkopalvelun konseptisuunnittelua ohjaamaan on luotu neljä mallilukijaa – neljä toimitusjohtajaa, joilla on demografisia eroja, mutta jotka kaikki tähtäävät yritysviestintänsä tehostamiseen. Produktin kuvauksessa tietoperustan pohjana ovat verkkokirjoittaminen ja sille ominaiset piirteet.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, johon liittyvät linkit ja kuvat löytyvät opinnäytetyöraportista. Työkalupakista on saatu palautetta kevään 2016 Johtamisviestinnän opintojakson opiskelijaryhmältä. Heidän antamansa palautteen perusteella verkkopalvelua on laajennettu.
Tuloksena on saatu käyttökelpoinen bloggaaville tai bloggaamista harkitseville toimitusjohtajille suunnattu työkalupakki. Verkkopalvelu voidaan nähdä ajankohtaisena ja nykypäivän yritysviestinnän tarpeisiin vastaavana välineenä. Jatkoa ajatellen työkalupakkia on mahdollista laajentaa edelleen ulottumaan esimerkiksi myös blogiviestinnän tekniselle puolelle.
Toimitusjohtajan blogin työkalupakkia varten toimeksiantajaryhmä on kirjoittanut toimitusjohtajien blogiviestintää käsittelevää raakasisältöä sekä miettinyt työkalupakille sopivaa rakennetta. Opinnäytetyön tavoitteena on saattaa ryhmän tekemä työkalupakin sisältömateriaali julkaisukelpoiseen muotoon ja toteuttaa työkalupakki Wordpress-alustalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään bloggaamista ja erityisesti toimitusjohtajien bloggaamista ja sosiaalisen median käytön teoriaa. Verkkopalvelun konseptisuunnittelua ohjaamaan on luotu neljä mallilukijaa – neljä toimitusjohtajaa, joilla on demografisia eroja, mutta jotka kaikki tähtäävät yritysviestintänsä tehostamiseen. Produktin kuvauksessa tietoperustan pohjana ovat verkkokirjoittaminen ja sille ominaiset piirteet.
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä, johon liittyvät linkit ja kuvat löytyvät opinnäytetyöraportista. Työkalupakista on saatu palautetta kevään 2016 Johtamisviestinnän opintojakson opiskelijaryhmältä. Heidän antamansa palautteen perusteella verkkopalvelua on laajennettu.
Tuloksena on saatu käyttökelpoinen bloggaaville tai bloggaamista harkitseville toimitusjohtajille suunnattu työkalupakki. Verkkopalvelu voidaan nähdä ajankohtaisena ja nykypäivän yritysviestinnän tarpeisiin vastaavana välineenä. Jatkoa ajatellen työkalupakkia on mahdollista laajentaa edelleen ulottumaan esimerkiksi myös blogiviestinnän tekniselle puolelle.