Myynnin tukeminen sisäisen viestinnän keinoin vakuutusyhtiö X:ssä
Nummilahti, Noora (2016)
Nummilahti, Noora
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111109
Tiivistelmä
Myynti on yritysten elinehto ja sen tukeminen on hyvin tärkeää, jotta päästään parhaisiin mahdollisiin tuloksiin. Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, miten myyntiä tuetaan sisäisen viestinnän keinoin vakuutusyhtiön X:ssä. Jotta myynnin tukeminen olisi tehokasta, on erilaiset tarjolla olevat sisäiset keinot otettava huomioon. Yrityksissä on tärkeää löytää tavat, jotka ovat juuri yrityksen tarpeisiin sopivia. Myynti on tärkeä osa yrityksiä, joten haluttiin tutkia, kuinka sitä tuetaan.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoria on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä käsitellään sisäistä viestintää ja sen eri osa-alueita. Toisessa esiintyy myynnin tuen ja sisäisen viestinnän yhteys. Sisäisessä viestinnässä esitellään eri kanavia ja muotoja, joita on käytössä. Myös eri kanavien ongelmiin pureudutaan.
Empiirisessä osiossa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena kyselytutkimus ja haastattelu. Kyselytutkimus oli sisäisen viestinnän ja myynnin tuen ammattilaisille. Haastattelut tehtiin yrityksen valikoiduille myyjille.
Tutkimuksesta saatiin selville, että vakuutusyhtiö X:ssä myynnin tukemista sisäisen viestinnän keinoin on mietitty jo melko paljon. Myynnin tukemisen tärkeys on siis ymmärretty. Tätä tuki myös se, että myyjät kokivat saavansa tukea melko hyvin. Heiltä ei tullut juurikaan kehitysehdotuksia tai kritiikkiä.
Tämä opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoria on jaettu kahteen osaan. Ensimmäisessä käsitellään sisäistä viestintää ja sen eri osa-alueita. Toisessa esiintyy myynnin tuen ja sisäisen viestinnän yhteys. Sisäisessä viestinnässä esitellään eri kanavia ja muotoja, joita on käytössä. Myös eri kanavien ongelmiin pureudutaan.
Empiirisessä osiossa tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena kyselytutkimus ja haastattelu. Kyselytutkimus oli sisäisen viestinnän ja myynnin tuen ammattilaisille. Haastattelut tehtiin yrityksen valikoiduille myyjille.
Tutkimuksesta saatiin selville, että vakuutusyhtiö X:ssä myynnin tukemista sisäisen viestinnän keinoin on mietitty jo melko paljon. Myynnin tukemisen tärkeys on siis ymmärretty. Tätä tuki myös se, että myyjät kokivat saavansa tukea melko hyvin. Heiltä ei tullut juurikaan kehitysehdotuksia tai kritiikkiä.