Vad bidrar till föräldrarnas känsla av delaktighet på daghem : En kvalitativ studie
Skogberg, Matilda (2016)
Skogberg, Matilda
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111100
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite on selvittää ja ymmärtää mikä vaikuttaa vanhempien osal-lisuuden tunteeseen päiväkodissa. Teoreettinen viitekehys on sosiaalipedagogiikasta ja kantavia teemoja ovat osallisuus ja kasvatuskumppanuus. Keskelan ja Kekkosen (2007) mukaan on tärkeää, että vanhemmat tuntevat itsensä osallisiksi lastensa varhaiskasvatuk-sessa. Vanhempien oikeus osallisuuteen on kirjattu Varhaiskasvatussuunnitelman perus-teisiin (2005). Tutkimuskysymykset ovat: ”missä tilanteissa vanhemmat tuntevat itsensä osallisiksi” sekä ”mikä näissä tilanteissa saa vanhemmat tuntemaan itsensä osallisiksi”. Tutkimuksessa on laadullinen näkökulma narratiivisin piirtein.
Materiaali kerätään kirjallisesti lomakkeilla, joihin vanhemmat muutaman kysymyksen avulla voivat kirjoittaa kertomuksia tilanteista, joissa ovat tunteneet osallisuutta päivä-kodissa. Materiaali kerätään kahdesta päiväkodista, eräästä Sedmigradskysäätiön päivä-kodista, sekä eräästä Barnavårdsföreningenin päiväkodista. Tulokset analysoidaan ana-lyyttisin askelein, jolloin vastauksista identifioidaan tilanteet ja mikä näissä tilanteissa saa vanhemmat tuntemaan osallisuutta. Tämän jälkeen tuloksia verrataan toisiinsa, aikai-sempiin tutkimuksiin ja teoriaan. Tulokset todistavat, että päivittäiset kohtaamiset henki-lökunnan ja vanhempien välillä ovat tärkeitä osallisuuden rakentumisen kannalta päivä-kodissa. On myös tärkeää, että henkilökunta kohtaa vanhemmat, kysyy heidän mielipi-teitään ja ottaa heidät huomioon yksikön päätöksenteossa. Tämä antaa vanhemmille osallisuuden tunteen.
Materiaali kerätään kirjallisesti lomakkeilla, joihin vanhemmat muutaman kysymyksen avulla voivat kirjoittaa kertomuksia tilanteista, joissa ovat tunteneet osallisuutta päivä-kodissa. Materiaali kerätään kahdesta päiväkodista, eräästä Sedmigradskysäätiön päivä-kodista, sekä eräästä Barnavårdsföreningenin päiväkodista. Tulokset analysoidaan ana-lyyttisin askelein, jolloin vastauksista identifioidaan tilanteet ja mikä näissä tilanteissa saa vanhemmat tuntemaan osallisuutta. Tämän jälkeen tuloksia verrataan toisiinsa, aikai-sempiin tutkimuksiin ja teoriaan. Tulokset todistavat, että päivittäiset kohtaamiset henki-lökunnan ja vanhempien välillä ovat tärkeitä osallisuuden rakentumisen kannalta päivä-kodissa. On myös tärkeää, että henkilökunta kohtaa vanhemmat, kysyy heidän mielipi-teitään ja ottaa heidät huomioon yksikön päätöksenteossa. Tämä antaa vanhemmille osallisuuden tunteen.