Potilasohjaus sähköisen asioinnin palveluihin terveyspalveluiden avopalvelussa
Hirvonen, Matti; Mäki, Kati (2016)
Hirvonen, Matti
Mäki, Kati
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111097
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111097
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli informoida Turun terveysaseman potilaita tällä hetkellä käytössä olevista sähköisistä terveyspalveluista. Ohjauksen tavoitteena oli selkiyttää Power Point -esityksen avulla terveysaseman potilaille sähköisten palveluiden erot ja esitellä palveluiden käyttö tärkeimpien toimintojen osalta. Opinnäytetyön tehtävä oli myös antaa Turun hyvinvointitoimialan terveyspalveluiden avopalvelulle ohjauksesta perusmalli.
Sähköiset palvelut tulevat tulevaisuudessa olemaan yhä merkittävämpi osa yhteiskuntaa, myös terveydenhuoltoa. Tavoitteena on luoda kansallisesti kattava terveystietojen järjestelmä, josta tieto on kattavasti saatavilla. Tällä hetkellä useat kansalliset ja kansainväliset projektit määrittävät sähköisten terveyspalveluiden kehityksen suuntaviivoja.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain Turun kaupungin hyvinvointitoimialan terveyspalveluiden avopalveluiden tarjoamia sähköisen asioinnin palveluja. Avopalveluiden potilaiden käytössä olevat sähköisen asioinnin palvelut ovat eTerveyspalvelu ja Omakanta-palvelu. eTerveyspalvelu on Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asiakkaille tarkoitettu terveystieto- ja ajanvarauspalvelu. Omakanta on kansallinen terveystietoja kokoava palvelu, josta kansalaiset voivat itse tarkastella omia terveystietojaan ja reseptejään kattavasti.
Opinnäytetyössä potilasohjaus toteutui infotilaisuutena, jonka tukena oli Power Point -esitys. Esitystä varten oli haettu kuvankaappauksia molemmista sähköisen asioinnin palveluista.
Ohjaustilanne toteutui suunnitellusti, mutta osallistujamäärä jäi pieneksi, infotilaisuuteen osallistui seitsemän henkilöä, joista neljä oli varsinaisia terveysaseman asiakkaita. Tehokkaampi ja näkyvämpi markkinointi olisi voinut lisätä osallistujien määrää. Etukäteen ilmoittautuminen myös nosti osallistumisen kynnystä. Ohjaus koettiin kuitenkin tärkeäksi ja tarvetta olisi vastaaville tilaisuuksille jatkossakin.
Sähköiset palvelut tulevat tulevaisuudessa olemaan yhä merkittävämpi osa yhteiskuntaa, myös terveydenhuoltoa. Tavoitteena on luoda kansallisesti kattava terveystietojen järjestelmä, josta tieto on kattavasti saatavilla. Tällä hetkellä useat kansalliset ja kansainväliset projektit määrittävät sähköisten terveyspalveluiden kehityksen suuntaviivoja.
Opinnäytetyö on rajattu koskemaan vain Turun kaupungin hyvinvointitoimialan terveyspalveluiden avopalveluiden tarjoamia sähköisen asioinnin palveluja. Avopalveluiden potilaiden käytössä olevat sähköisen asioinnin palvelut ovat eTerveyspalvelu ja Omakanta-palvelu. eTerveyspalvelu on Turun kaupungin hyvinvointitoimialan asiakkaille tarkoitettu terveystieto- ja ajanvarauspalvelu. Omakanta on kansallinen terveystietoja kokoava palvelu, josta kansalaiset voivat itse tarkastella omia terveystietojaan ja reseptejään kattavasti.
Opinnäytetyössä potilasohjaus toteutui infotilaisuutena, jonka tukena oli Power Point -esitys. Esitystä varten oli haettu kuvankaappauksia molemmista sähköisen asioinnin palveluista.
Ohjaustilanne toteutui suunnitellusti, mutta osallistujamäärä jäi pieneksi, infotilaisuuteen osallistui seitsemän henkilöä, joista neljä oli varsinaisia terveysaseman asiakkaita. Tehokkaampi ja näkyvämpi markkinointi olisi voinut lisätä osallistujien määrää. Etukäteen ilmoittautuminen myös nosti osallistumisen kynnystä. Ohjaus koettiin kuitenkin tärkeäksi ja tarvetta olisi vastaaville tilaisuuksille jatkossakin.