Peruskouluikäisen kuulon suojaaminen
Surakka, Emilia; Peurasaari, Alina (2016)
Surakka, Emilia
Peurasaari, Alina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111084
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aihe saatiin Helsinki Ear Institutelta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten peruskouluikäisen kuuloa voi suojata. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen menetelmin kerätä uusinta tietoa peruskouluikäisen kuulon suojaamisesta lapsille, nuorille ja heidän vanhemmilleen. Tutkimustehtävänä oli selvittää mitkä tekijät suojaavat peruskouluikäisen kuuloa ja mitkä tekijät heikentävät peruskouluikäisen kuuloa. Opinnäytetyö oli tyypiltään laadullinen tutkimus. Tietoa haettiin Laurean tarjoamista tietokannoista systemaattisuuteen pyrkien ja manuaalista hakua käyttäen. Lopulliseksi aineistoksi valikoitui yhdeksän englanninkielistä artikkelia.
Tulokset jaettiin seitsemään eri kategoriaan, joita olivat tieto, asenteet, uskomukset ja mieltymykset, suojaava ja heikentävä käyttäytyminen, ympäristö, yhteisö, perhe, ääni, lait ja säädökset ja muut tekijät. Kaikista kategorioista löytyi peruskouluikäisen kuuloa suojaavia ja heikentäviä tekijöitä. Päätuloksiksi saatiin, että peruskouluikäisen kuulon suojauksessa ennaltaehkäisy ja kovilta ääniltä suojautuminen on tärkeää. Vanhemmilla, ympäristöllä ja perheen sosioekonomisella tasolla oli suuri vaikutus lasten ja nuorten kuuloa suojaavaan käyttäytymiseen. Asenteet ja uskomukset kuulon suojausta kohtaan voivat olla suojaavia tai heikentäviä tekijöitä. Jatkotutkimusehdotuksia voisi olla esimerkiksi, millaisia fysiologisia ja psyykkisiä muutoksia melu aiheuttaa lapsille ja nuorille.
Tulokset jaettiin seitsemään eri kategoriaan, joita olivat tieto, asenteet, uskomukset ja mieltymykset, suojaava ja heikentävä käyttäytyminen, ympäristö, yhteisö, perhe, ääni, lait ja säädökset ja muut tekijät. Kaikista kategorioista löytyi peruskouluikäisen kuuloa suojaavia ja heikentäviä tekijöitä. Päätuloksiksi saatiin, että peruskouluikäisen kuulon suojauksessa ennaltaehkäisy ja kovilta ääniltä suojautuminen on tärkeää. Vanhemmilla, ympäristöllä ja perheen sosioekonomisella tasolla oli suuri vaikutus lasten ja nuorten kuuloa suojaavaan käyttäytymiseen. Asenteet ja uskomukset kuulon suojausta kohtaan voivat olla suojaavia tai heikentäviä tekijöitä. Jatkotutkimusehdotuksia voisi olla esimerkiksi, millaisia fysiologisia ja psyykkisiä muutoksia melu aiheuttaa lapsille ja nuorille.