Käyttäjien tuottama sisältö markkinoinnissa : Opas
Koskenseppä, Mikko (2016)
Koskenseppä, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111063
Tiivistelmä
Markkinoijien ja kuluttajien roolit ovat muuttunut 2000-luvun aikana, jonka takia yritykset eivät voi enää pitää markkinointia yksisuuntaisena viestintänä. Nykyään yrityksien pitää saada kuluttajat mukaan markkinointiin, ja käyttäjien tuottama sisältö onkin yksi ratkaisu tähän ongelmaan.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen työ. Sen tavoitteena oli luoda ohjeistus käyttäjien tuottaman sisällön käyttämisestä markkinoinnissa. Työn muut tavoitteet oli selvittää sen tuomat hyödyt ja ominaisuudet sekä aiheen kannalta tärkeimpiä käsitteitä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty mediamurroksen tärkeimpiä vaiheita, ja sitä kuinka käyttäjäsisällöstä kehittyi haluttu voimavara murroksen aikana. Tarkastelussa olivat myös käyttäjien tuottaman sisällön tuomia hyötyjä yrityksellä, käytännön esimerkkejä sekä etiikan ja lain tuomia ongelmia.
Toiminnallinen osa sisältää käytännön ohjeistuksen siitä, kuinka käyttäjien tuottaman sisältöä hyödynnetään sisältömarkkinoinnissa. Osiossa käsitellään sitä, kuinka käyttäjiä voi kannustaa luomaan sisältöä sekä miten sitä voidaan hyödyntää, niin kampanjoissa tai kampanjan ulkopuolella.
Opinnäytetyön tärkeimpiä havaintoja oli se, ettei käyttäjiä voi pakottaa luomaan sisältöä, vaan käyttäjiä pitää kannustaa sisällön luomiseen. Yrityksen pitää tarjota omilla alustoillaan sisältöä, joka innostaa käyttäjiä ja joka mahdollistaa käyttäjien osallistuttamisen. Toinen tärkeä havainto työssä on se, että yrityksen toiminnan pitää olla läpinäkyvää, sillä nykypäivän kuluttajat osaavat tunnistaa maksetun median ansaitusta mediasta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjien tuottama sisältö on tärkeä osa modernia sisältömarkkinointia. Sen avulla yritys voi osoittaa, että kuluttajien mielipiteet kiinnostavat heitä, kun taas yritys oppii tietämään, millaisesta sisällöstä sen asiakaskunta pitää.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen työ. Sen tavoitteena oli luoda ohjeistus käyttäjien tuottaman sisällön käyttämisestä markkinoinnissa. Työn muut tavoitteet oli selvittää sen tuomat hyödyt ja ominaisuudet sekä aiheen kannalta tärkeimpiä käsitteitä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä on käsitelty mediamurroksen tärkeimpiä vaiheita, ja sitä kuinka käyttäjäsisällöstä kehittyi haluttu voimavara murroksen aikana. Tarkastelussa olivat myös käyttäjien tuottaman sisällön tuomia hyötyjä yrityksellä, käytännön esimerkkejä sekä etiikan ja lain tuomia ongelmia.
Toiminnallinen osa sisältää käytännön ohjeistuksen siitä, kuinka käyttäjien tuottaman sisältöä hyödynnetään sisältömarkkinoinnissa. Osiossa käsitellään sitä, kuinka käyttäjiä voi kannustaa luomaan sisältöä sekä miten sitä voidaan hyödyntää, niin kampanjoissa tai kampanjan ulkopuolella.
Opinnäytetyön tärkeimpiä havaintoja oli se, ettei käyttäjiä voi pakottaa luomaan sisältöä, vaan käyttäjiä pitää kannustaa sisällön luomiseen. Yrityksen pitää tarjota omilla alustoillaan sisältöä, joka innostaa käyttäjiä ja joka mahdollistaa käyttäjien osallistuttamisen. Toinen tärkeä havainto työssä on se, että yrityksen toiminnan pitää olla läpinäkyvää, sillä nykypäivän kuluttajat osaavat tunnistaa maksetun median ansaitusta mediasta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että käyttäjien tuottama sisältö on tärkeä osa modernia sisältömarkkinointia. Sen avulla yritys voi osoittaa, että kuluttajien mielipiteet kiinnostavat heitä, kun taas yritys oppii tietämään, millaisesta sisällöstä sen asiakaskunta pitää.