Mehiläissafarin tuotteistaminen Huovilan tilalle
Mikkonen, Hanna (2016)
Mikkonen, Hanna
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111022
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111022
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa mehiläissafari ohjelmapalvelu, jossa asiakkaat pääsevät tutustumaan mehiläistarhaukseen. Työ toteutettiin Kajaanissa sijaitsevalle Huovilan tilalle, jonka päätuotteena on hunaja. Idea palvelulle syntyi hunajaa ostaneiden asiakkaiden mielenkiinnosta mehiläisiä kohtaan. Tuotekehityksen tarkoituksena oli tuottaa tilalle uusi palvelu mehiläistarhauksen ympärille. Tavoitteena oli saada aikaan toimiva, laadukas ja taloudellisesti kannattava palvelu, jonka avulla voidaan sitouttaa jo olemassa olevia hunajanostajia tilallemme.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palvelutuotteen määritelmää, sekä sen laatua, elämyksellisyyttä ja turvallisuutta. Palvelun suunnitteluun käytettiin tuotekehityksen menetelmää ja mehiläissafarin tuotekehitysprosessi eteni teoriapohjan mukaan, ideoinnista palvelun testaukseen saakka. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi tuotekorttia, toinen palvelun tuottajalle ja toinen asiakkaille. Nämä tuotekortit löytyvät opinnäytetyön liitteinä.
Palvelua ei ehditty lanseeraamaan ennen tämän opinnäytetyön valmistumista keväällä 2016, mutta palvelu on tarkoitus lanseerata kesällä 2016. Tällöin nähdään palvelun kysyntä ja toteutuminen käytännössä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee palvelutuotteen määritelmää, sekä sen laatua, elämyksellisyyttä ja turvallisuutta. Palvelun suunnitteluun käytettiin tuotekehityksen menetelmää ja mehiläissafarin tuotekehitysprosessi eteni teoriapohjan mukaan, ideoinnista palvelun testaukseen saakka. Opinnäytetyön tuloksena syntyi kaksi tuotekorttia, toinen palvelun tuottajalle ja toinen asiakkaille. Nämä tuotekortit löytyvät opinnäytetyön liitteinä.
Palvelua ei ehditty lanseeraamaan ennen tämän opinnäytetyön valmistumista keväällä 2016, mutta palvelu on tarkoitus lanseerata kesällä 2016. Tällöin nähdään palvelun kysyntä ja toteutuminen käytännössä.