Electric Conversion of a Retro-Era Vehicle
Soultanis, Ioannis (2016)
Soultanis, Ioannis
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111007
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nykyaikainen ajoneuvon hallintajärjestelmä 1970-luvun ajoneuvossa, joka on muunnettu sähköiseksi. Hallintajärjestelmän lisäksi ajoneuvoon tehtiin 12 V:n matalajännitejärjestelmä kokonaan uudestaan vanhaan järjestelmään pohjautuen, jotta matalajännitejärjestelmän toimivuus voitaisiin taata ja räätälöidä käyttöön sopivaksi. Työn tilaajana on toiminut e-Drive Retro OÜ, joka on virolainen startup-yritys.
Työn aikana tutustuttiin muun muassa Metropolia Ammatikorkeakoulun Electric RaceAbout -ajoneuvon tekniikkaan ja hallintajärjestelmiin ja Metropolian omistamiin Fiat Doblo - sähköajoneuvoihin. Lisäksi perehdyttiin erilaisiin lähdekoodeihin, joihin päästiin käsiksi joko avoimesti internetin kautta tai Metropolian sähköautoprojektien kautta.
Itse sähkökonversio tehtiin ajoneuvoon käyttämällä valmiita laitteita. Sähköisen voimalinjan komponentit hankittiin sveitsiläiseltä BRUSA Elektronikilta. BRUSAlta saatiin myös valmis pohja pääohjainlaitteen lähdekoodiin, jota muokattiin omiin tarpeisiin sopivaksi. Ajoneuvon akusto ja akunhallintajärjestelmä on eteläkorealaisen Kokamin valmistama. Lisäksi ajoneuvossa on tanskalaisen LiTHIUM BALANCEn valmistama CHAdeMOpikalatausstandardia tukeva ohjainlaite, joka mahdollistaa ajoneuvon pikalataamisen.
Työssä käsitellään aluksi e-Drive Retron historiaa lyhyesti ja yrityksen motivaatiota tämän insinöörityön teettämiseen. Lisäksi työssä esitellään alkuperäisen ajoneuvon historiaa, sähköjärjestelmää ja myös teknisiä tietoja, joita verrataan konvertoituun ajoneuvoon. Lisäksi esitetään parannusehdotuksia ja pohditaan työn asettamia haasteita.
Työn lopputuloksena syntyi valmis hallintajärjestelmä ja kaikki siihen liittyvä luottamuksellinen dokumentaatio.
Työn aikana tutustuttiin muun muassa Metropolia Ammatikorkeakoulun Electric RaceAbout -ajoneuvon tekniikkaan ja hallintajärjestelmiin ja Metropolian omistamiin Fiat Doblo - sähköajoneuvoihin. Lisäksi perehdyttiin erilaisiin lähdekoodeihin, joihin päästiin käsiksi joko avoimesti internetin kautta tai Metropolian sähköautoprojektien kautta.
Itse sähkökonversio tehtiin ajoneuvoon käyttämällä valmiita laitteita. Sähköisen voimalinjan komponentit hankittiin sveitsiläiseltä BRUSA Elektronikilta. BRUSAlta saatiin myös valmis pohja pääohjainlaitteen lähdekoodiin, jota muokattiin omiin tarpeisiin sopivaksi. Ajoneuvon akusto ja akunhallintajärjestelmä on eteläkorealaisen Kokamin valmistama. Lisäksi ajoneuvossa on tanskalaisen LiTHIUM BALANCEn valmistama CHAdeMOpikalatausstandardia tukeva ohjainlaite, joka mahdollistaa ajoneuvon pikalataamisen.
Työssä käsitellään aluksi e-Drive Retron historiaa lyhyesti ja yrityksen motivaatiota tämän insinöörityön teettämiseen. Lisäksi työssä esitellään alkuperäisen ajoneuvon historiaa, sähköjärjestelmää ja myös teknisiä tietoja, joita verrataan konvertoituun ajoneuvoon. Lisäksi esitetään parannusehdotuksia ja pohditaan työn asettamia haasteita.
Työn lopputuloksena syntyi valmis hallintajärjestelmä ja kaikki siihen liittyvä luottamuksellinen dokumentaatio.