NUORI JA SOSIAALINEN MEDIA : Miksi 13–15-vuotias nuori käyttää sosiaalista mediaa?
Manninen, Miika (2016)
Manninen, Miika
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053111003
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, miksi
13–15-vuotiaat nuoret käyttävät sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media on ollut erottamaton osa myös suomalaisten nuorten mediamaailmaa 2000-luvun puolenvälin jälkeen, jolloin yleisimpien sosiaalisen median palveluiden käyttö yleistyi. Aihetta on kuitenkin tutkittu laajemmin vasta viime vuosina.
Sosiaalinen media muuttaa muotoaan koko ajan. Uusia palveluita syntyy, osa vanhoista palve-luista taantuu ja eri ikäryhmät siirtyvät käyttämään osin eri palveluita. Lisäksi älypuhelimien ja tablet-tietokoneiden yleistyminen on muuttanut merkittävästi sosiaalisen median palveluiden käyttöä ja luonnetta. Aiheen jatkuva tutkiminen on tärkeää juuri tämän koko ajan käynnissä olevan muutoksen takia. Käsittelen tutkimuksessani aihetta mediakasvatuksen valossa, sillä alati muotoaan muuttava sosiaalinen media haastaa mediakasvatuksen ja sen kehittämisen.
Kartoitin tutkielmaani varten jo aiemmin tehtyä tutkimusta nuorten sosiaalisen median käyttötavoista. Tämän lisäksi tein oman tutkimuksen, jonka otantana oli kaksi luokkaryhmää, joista toinen oli perusopetuksen 7. luokka ja toinen perusopetuksen 8.luokka. Tutkimukseni koostui kahdesta osasta. Selvitin ensin kirjallisen kyselytutkimuksen avulla molempien ryhmien jäsenten sosiaalisen median käyttötottumuksia. Tämän lisäksi tein molempien luokkien kanssa mielleyhtymäkarttatyöskentelyn, jonka avulla pyrin saamaan selville nuorten motiiveja ja syitä sosiaalisen median käytölle.
Tutkimuksessani selvisi, että sosiaalisen median käyttö on otantaani kuuluvissa ikäryhmissä runsasta. Nuoret ilmoittivat käyttävänsä keskimäärin 5–7 eri sosiaalisen median palvelua henkilöä kohden. Otantaani kuuluneiden nuorten keskimääräinen aika sosiaalisessa mediassa henkeä kohden oli 3–4 tuntia vuorokaudessa.
Tutkimukseni mukaan sosiaalisen median käyttö on myös vahvasti sukupuolittunutta. Pojat hakevat viihdettä ja tietoa, kun taas tytöt hoitavat omia sosiaalisia suhteitaan eri palveluiden avulla. Tutkimukseni mukaan pojat suosivat myös osin eri palveluita kuin tytöt, koska sosiaalisen median käyttötarpeet olivat erilaiset.
13–15-vuotiaat nuoret käyttävät sosiaalista mediaa. Sosiaalinen media on ollut erottamaton osa myös suomalaisten nuorten mediamaailmaa 2000-luvun puolenvälin jälkeen, jolloin yleisimpien sosiaalisen median palveluiden käyttö yleistyi. Aihetta on kuitenkin tutkittu laajemmin vasta viime vuosina.
Sosiaalinen media muuttaa muotoaan koko ajan. Uusia palveluita syntyy, osa vanhoista palve-luista taantuu ja eri ikäryhmät siirtyvät käyttämään osin eri palveluita. Lisäksi älypuhelimien ja tablet-tietokoneiden yleistyminen on muuttanut merkittävästi sosiaalisen median palveluiden käyttöä ja luonnetta. Aiheen jatkuva tutkiminen on tärkeää juuri tämän koko ajan käynnissä olevan muutoksen takia. Käsittelen tutkimuksessani aihetta mediakasvatuksen valossa, sillä alati muotoaan muuttava sosiaalinen media haastaa mediakasvatuksen ja sen kehittämisen.
Kartoitin tutkielmaani varten jo aiemmin tehtyä tutkimusta nuorten sosiaalisen median käyttötavoista. Tämän lisäksi tein oman tutkimuksen, jonka otantana oli kaksi luokkaryhmää, joista toinen oli perusopetuksen 7. luokka ja toinen perusopetuksen 8.luokka. Tutkimukseni koostui kahdesta osasta. Selvitin ensin kirjallisen kyselytutkimuksen avulla molempien ryhmien jäsenten sosiaalisen median käyttötottumuksia. Tämän lisäksi tein molempien luokkien kanssa mielleyhtymäkarttatyöskentelyn, jonka avulla pyrin saamaan selville nuorten motiiveja ja syitä sosiaalisen median käytölle.
Tutkimuksessani selvisi, että sosiaalisen median käyttö on otantaani kuuluvissa ikäryhmissä runsasta. Nuoret ilmoittivat käyttävänsä keskimäärin 5–7 eri sosiaalisen median palvelua henkilöä kohden. Otantaani kuuluneiden nuorten keskimääräinen aika sosiaalisessa mediassa henkeä kohden oli 3–4 tuntia vuorokaudessa.
Tutkimukseni mukaan sosiaalisen median käyttö on myös vahvasti sukupuolittunutta. Pojat hakevat viihdettä ja tietoa, kun taas tytöt hoitavat omia sosiaalisia suhteitaan eri palveluiden avulla. Tutkimukseni mukaan pojat suosivat myös osin eri palveluita kuin tytöt, koska sosiaalisen median käyttötarpeet olivat erilaiset.