Facebook-kampanjasuunnitelma
Sundström, Mikaela (2016)
Sundström, Mikaela
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110986
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110986
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toimeksianto, jonka mukaan toimeksiantajalle luotiin Facebook-kampanjasuunnitelma. Toimeksiantaja on Nurmijärvellä toimiva parturikampaaja-yrittäjä. Yrittäjällä on ennestään jonkin verran kokemusta Facebookista. Toimeksiantoon liittyi toive Facebook-markkinoinnin parhaiden käytäntöjen kertaamisesta.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisältää Facebook-kampanjasuunnitelman
toimeksiantajalle. Teoriaosuudessa käsitellään Facebook-kampanjansuunnittelun teorian lisäksi toimeksiantajan kampanjasuunnitelmaa. Kampanjasuunnitelma on laadittu teoriaan nojautuen, joka on koottu suurilta osin asiantuntijahaastatteluilla. Facebook-kampanjan suunnittelussa on otettava huomioon tavoite, kohderyhmä, aikataulu ja budjetti. Lisäksi on oltava selkeä kuva markkinoitavasta palvelusta tai tuotteesta.
Kampanjasuunnitelmassa on otettu huomioon pieni budjetti, jonka vuoksi suunnitelmassa on keskitytty orgaanisen näkyvyyden parantamiseen. Orgaaniseen, eli yrityksen luonnolliseen näkyvyyteen annettiin ohjeita toimiviksi koettujen käytäntöjen mukaan. Orgaanisen näkyvyyden tueksi ehdotettiin parhaiten vastaanotettujen sisältöjen nostamista mainontaan tarkasti rajatulle kohderyhmälle.
Johtopäätöksenä kampanjan tavoitteen on oltava selvillä ja realistinen. Yrityksen markkinointistrategiaa on seurattava kaikessa tekemisessä, jotta kokonaisuus säilyy ehjänä ja laadukkaana. Markkinointibudjetin ollessa pieni, yritys voi hyödyntää sosiaalisen median luonnollista näkyvyyttä ja maksuttomia ominaisuuksia. Kampanjassa käytettävillä mainosluovilla on tärkeä rooli kampanjan onnistumisen kannalta. Mainosluovien tulee olla visuaalisesti ja sisällöltään houkuttelevia, jotta yleisö jakaa sisältöä, kommentoi tai tykkää julkaisuista aidoista syistä. Kampanjan seurannan tuloksia tulee heijastaa kampanjan tavoitteisiin.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisältää Facebook-kampanjasuunnitelman
toimeksiantajalle. Teoriaosuudessa käsitellään Facebook-kampanjansuunnittelun teorian lisäksi toimeksiantajan kampanjasuunnitelmaa. Kampanjasuunnitelma on laadittu teoriaan nojautuen, joka on koottu suurilta osin asiantuntijahaastatteluilla. Facebook-kampanjan suunnittelussa on otettava huomioon tavoite, kohderyhmä, aikataulu ja budjetti. Lisäksi on oltava selkeä kuva markkinoitavasta palvelusta tai tuotteesta.
Kampanjasuunnitelmassa on otettu huomioon pieni budjetti, jonka vuoksi suunnitelmassa on keskitytty orgaanisen näkyvyyden parantamiseen. Orgaaniseen, eli yrityksen luonnolliseen näkyvyyteen annettiin ohjeita toimiviksi koettujen käytäntöjen mukaan. Orgaanisen näkyvyyden tueksi ehdotettiin parhaiten vastaanotettujen sisältöjen nostamista mainontaan tarkasti rajatulle kohderyhmälle.
Johtopäätöksenä kampanjan tavoitteen on oltava selvillä ja realistinen. Yrityksen markkinointistrategiaa on seurattava kaikessa tekemisessä, jotta kokonaisuus säilyy ehjänä ja laadukkaana. Markkinointibudjetin ollessa pieni, yritys voi hyödyntää sosiaalisen median luonnollista näkyvyyttä ja maksuttomia ominaisuuksia. Kampanjassa käytettävillä mainosluovilla on tärkeä rooli kampanjan onnistumisen kannalta. Mainosluovien tulee olla visuaalisesti ja sisällöltään houkuttelevia, jotta yleisö jakaa sisältöä, kommentoi tai tykkää julkaisuista aidoista syistä. Kampanjan seurannan tuloksia tulee heijastaa kampanjan tavoitteisiin.