”Kun kuulee, että kaikilla muillakin on huonoja aamuja. Niin ei tuu tunnetta, että ois huono äiti.” : kokemuksia Äitien aamu-ryhmästä
Kalakoski, Henna (2016)
Kalakoski, Henna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110969
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110969
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyötahona toimi Kansalaistalo Mansikkapaikka Ry, joka on matalakynnyksinen kohtaamispaikka alueen asukkaille. Mansikkapaikan ohjatuista ryhmistä tutkimukseen valikoitui Äitien aamu-ryhmä, joka toimi suljettuna pienryhmänä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Äitien aamu-ryhmän kävijöiden kokemuksia äitiydestä sekä vertaistuen merkityksestä. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää äitien kokemuksia Äitien aamu-ryhmästä. Tavoitteena oli saada yhteistyötaholle tietoa äitiryhmän tar-peellisuudesta sekä tietoa ryhmän ja toiminnan kehittämisestä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin ohjaamalla neljä tunnin mittaista toimintaa Äitien aamu-ryhmässä. Ohjatut toiminnat keskittyivät äitien voimavaratekijöiden vahvistamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelun lisäksi havainnointia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Aineiston tarkastelun teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteenä toimi äitiys. Äitiyden käsitettä on avattu äitiyden voimavarojen ja haasteiden kautta.
Tutkimus tuotti tietoa siitä, mitä merkityksiä haastateltavat äidit antoivat äitiydelle, ver-taistuelle ja Äitien aamu-ryhmästä saaduille kokemuksilleen. Tutkimustulokset osoittavat, että äitien aamuryhmä oli pidetty ja äidit olivat saaneet vertaistukea sen kautta. Äiti-ryhmän voitiin todeta tuottaneen kävijöille positiivisia voimavaratekijöitä.
Opinnäytetyön pohjalta voisi lähteä kartoittamaan, miten äitien vertaistukitoimintoja voisi lisätä ja kehittää. Äitien näkökulmasta voisi myös pohtia voimavaratekijöiden tärkeyttä ja sitä, millä tavoin äitien voimavaroja voitaisiin entisestään vahvistaa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena toimintatutkimuksena. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin ohjaamalla neljä tunnin mittaista toimintaa Äitien aamu-ryhmässä. Ohjatut toiminnat keskittyivät äitien voimavaratekijöiden vahvistamiseen. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelun lisäksi havainnointia. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti. Aineiston tarkastelun teoreettisen viitekehyksen pääkäsitteenä toimi äitiys. Äitiyden käsitettä on avattu äitiyden voimavarojen ja haasteiden kautta.
Tutkimus tuotti tietoa siitä, mitä merkityksiä haastateltavat äidit antoivat äitiydelle, ver-taistuelle ja Äitien aamu-ryhmästä saaduille kokemuksilleen. Tutkimustulokset osoittavat, että äitien aamuryhmä oli pidetty ja äidit olivat saaneet vertaistukea sen kautta. Äiti-ryhmän voitiin todeta tuottaneen kävijöille positiivisia voimavaratekijöitä.
Opinnäytetyön pohjalta voisi lähteä kartoittamaan, miten äitien vertaistukitoimintoja voisi lisätä ja kehittää. Äitien näkökulmasta voisi myös pohtia voimavaratekijöiden tärkeyttä ja sitä, millä tavoin äitien voimavaroja voitaisiin entisestään vahvistaa.