Some-markkinoinnin ylläpitopalvelun tuotteistaminen
Lahtinen, Eemeli; Peltonen, Jesse (2016)
Lahtinen, Eemeli
Peltonen, Jesse
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053110942
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tuotteistettiin päivittäistavarakaupan sektorilla toimiville, pienille ja keskisuurille yrityksille suunnattu sosiaalisen median markkinointipalvelu. Aihe syntyi työn toimeksiantajan, asiakkaan tarpeesta saada kyseinen palvelu. Tarkoituksena oli siis tutkia, miten tämänkaltainen palvelu olisi mahdollista lisätä toimeksiantajan palvelutarjoomaan kannattavalla tavalla.
Opinnäytetyön teoriaperustassa käsiteltiin palvelun tuotteistamista sekä päivittäistavarakaupan ja some-markkinoinnin toimintaympäristöjä. Teoriaperustassa esiteltiin myös some-markkinoinnin ja mainonnan keinoja ja niiden tilaa pk-yritysten näkökulmasta. Työn empiirisessä osassa tuotteistettiin tietoperustan rajaaman viitekehyksen avulla palvelu, joka monipuolistaa toimeksiantajan palvelutarjoomaa.
Työn tuloksena syntyi some-markkinointipalvelun konsepti ja palvelukuvaus. Palvelun tuotteistamisen teorian pohjalta pystyttiin rakentamaan kattava ja jäsennelty palvelukuvaus, jonka avulla palvelun tuottamiseen tarvittavat resurssit ovat määriteltävissä. Luotu palveluprosessi antaa suoraviivaisen kuvan palvelun tehokkaasta toteuttamisesta, aikatauluista ja vastuista. Tämä toiminnallinen osio on luottamuksellinen, eikä siksi ole työssä luettavana.
Työssä onnistuttiin kokoamaan palvelun ja kohderyhmän kannalta päivittäistavarakaupan alasta ja some-markkinoinnin kentästä merkittävimmät tekijät, kuten päivittäistavarakaupan alan haasteet ja mahdollisuudet sekä some-markkinoinnin mahdollistamat kilpailuedut. Nämä tekijät yhdistettiin luonnollisella tavalla kirjoittajien olemassa olevaan osaamiseen. Tämänkaltaisen hiljaisen tiedon kerääminen yhteen teokseen on päivittäistavarakaupan alalla toimivien yritysten kannalta merkittävää. Toimeksiantaja pystyy luodun palvelukonseptin avulla aloittamaan määrätietoisesti palvelun toteuttamisen yhden asiakasyrityksen kanssa ja palvelutarjooman laajentamisen kautta luomaan itselleen kilpailuetua.
Opinnäytetyön teoriaperustassa käsiteltiin palvelun tuotteistamista sekä päivittäistavarakaupan ja some-markkinoinnin toimintaympäristöjä. Teoriaperustassa esiteltiin myös some-markkinoinnin ja mainonnan keinoja ja niiden tilaa pk-yritysten näkökulmasta. Työn empiirisessä osassa tuotteistettiin tietoperustan rajaaman viitekehyksen avulla palvelu, joka monipuolistaa toimeksiantajan palvelutarjoomaa.
Työn tuloksena syntyi some-markkinointipalvelun konsepti ja palvelukuvaus. Palvelun tuotteistamisen teorian pohjalta pystyttiin rakentamaan kattava ja jäsennelty palvelukuvaus, jonka avulla palvelun tuottamiseen tarvittavat resurssit ovat määriteltävissä. Luotu palveluprosessi antaa suoraviivaisen kuvan palvelun tehokkaasta toteuttamisesta, aikatauluista ja vastuista. Tämä toiminnallinen osio on luottamuksellinen, eikä siksi ole työssä luettavana.
Työssä onnistuttiin kokoamaan palvelun ja kohderyhmän kannalta päivittäistavarakaupan alasta ja some-markkinoinnin kentästä merkittävimmät tekijät, kuten päivittäistavarakaupan alan haasteet ja mahdollisuudet sekä some-markkinoinnin mahdollistamat kilpailuedut. Nämä tekijät yhdistettiin luonnollisella tavalla kirjoittajien olemassa olevaan osaamiseen. Tämänkaltaisen hiljaisen tiedon kerääminen yhteen teokseen on päivittäistavarakaupan alalla toimivien yritysten kannalta merkittävää. Toimeksiantaja pystyy luodun palvelukonseptin avulla aloittamaan määrätietoisesti palvelun toteuttamisen yhden asiakasyrityksen kanssa ja palvelutarjooman laajentamisen kautta luomaan itselleen kilpailuetua.