"Kyl musta tulee hyvä hoitaja!" - Sairaanhoitajaopiskelijan motiivit hoitoalalle hakeutumisessa
Mononen, Matias; Myöhänen, Annina (2016)
Mononen, Matias
Myöhänen, Annina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010868
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia sairaanhoitajaopiskelijoiden motiiveja hakeutua hoitoalalle. Lisäksi haluttiin selvittää sairaanhoitajaopiskelijoiden käsityksiä hoitotyöstä ja tunnistaa hyvän hoitajan piirteet.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, joka muodostui kolmen pääteeman ympärille. Teemahaastatteluja tehtiin kahdeksan. Haastateltaviksi valikoituivat sairaanhoitajaopiskelijat, jotka täyttivät ennalta valitut kriteerit, muun muassa sen, ettei heillä ollut aiempaa hoitoalan koulutusta. Haastattelun kautta selvitettiin hoitoalalle hakeutumisen syyt, ajatukset hoitotyöstä ja hyvän hoitajan piirteet. Aineisto koottiin nauhoitetuista haastatteluista, jotka litteroitiin ja analysoitiin induktiivisesti.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että hoitoalalle hakeutumisen motiivina oli mielihyvän kokeminen toisten auttamisesta ja kouluttautuminen alalle, jossa pystyy auttamaan toisia ihmisiä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden haastattelujen perusteella hoitotyötä kuvaavaksi nousi hoitajien uhrautuvuus, kun huomioitiin työn vaativuus ja kuormittavuus ja niihin huonosti suhteutettu palkka. Hyvän sairaanhoitajan piirteistä tutkimuksessa korostuivat inhimillisyys ja ammattitaitoisuus. Hoitoalalle hakeutumisen syyksi muodostui oman onnellisuuden tavoittelu ja toisista välittäminen.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi
sairaanhoitajaopiskelijoiden rekrytoinnissa, sosiaali- ja terveysalan opiskelun ja koulutusta järjestävien oppilaitosten mainonnassa sekä opiskelijoiden valintatilaisuuksissa. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää, voidaanko lähimmäisenrakkautta ja sitä kautta välittämistä opettaa ja voitaisiinko aihe
sisällyttää sosiaali- ja terveysalan opintojen opintosuunnitelmaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmäksi valittiin teemahaastattelu, joka muodostui kolmen pääteeman ympärille. Teemahaastatteluja tehtiin kahdeksan. Haastateltaviksi valikoituivat sairaanhoitajaopiskelijat, jotka täyttivät ennalta valitut kriteerit, muun muassa sen, ettei heillä ollut aiempaa hoitoalan koulutusta. Haastattelun kautta selvitettiin hoitoalalle hakeutumisen syyt, ajatukset hoitotyöstä ja hyvän hoitajan piirteet. Aineisto koottiin nauhoitetuista haastatteluista, jotka litteroitiin ja analysoitiin induktiivisesti.
Tutkimuksen tuloksena selvisi, että hoitoalalle hakeutumisen motiivina oli mielihyvän kokeminen toisten auttamisesta ja kouluttautuminen alalle, jossa pystyy auttamaan toisia ihmisiä. Sairaanhoitajaopiskelijoiden haastattelujen perusteella hoitotyötä kuvaavaksi nousi hoitajien uhrautuvuus, kun huomioitiin työn vaativuus ja kuormittavuus ja niihin huonosti suhteutettu palkka. Hyvän sairaanhoitajan piirteistä tutkimuksessa korostuivat inhimillisyys ja ammattitaitoisuus. Hoitoalalle hakeutumisen syyksi muodostui oman onnellisuuden tavoittelu ja toisista välittäminen.
Tämän tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi
sairaanhoitajaopiskelijoiden rekrytoinnissa, sosiaali- ja terveysalan opiskelun ja koulutusta järjestävien oppilaitosten mainonnassa sekä opiskelijoiden valintatilaisuuksissa. Jatkotutkimuksissa voitaisiin selvittää, voidaanko lähimmäisenrakkautta ja sitä kautta välittämistä opettaa ja voitaisiinko aihe
sisällyttää sosiaali- ja terveysalan opintojen opintosuunnitelmaan.