Vertailu kaksiulotteisen pelin kehitämisestä Unity- ja Unreal Engine-pelimoottoreilla
Väisänen, Vesa (2016)
Väisänen, Vesa
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010843
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010843
Tiivistelmä
Työn tavoiteena oli tutkia Unity- ja Unreal Engine -pelimoottoreiden eroavaisuuksia kaksiulotteisen pelin kehityksessä. Työn aihe on itse keksitty, toimeksiantajaa opinnäytetyössä ei ole. Opinnäytetyössä tehtiin eri pelimoottoreilla kaksi identtistä peliä PC-alustalle ja vertailtiin pelimoottoreiden ominaisuuksia. Pelimoottoreiden vertailusta on hyötyä esimerkiksi aloittelevalle peliohjelmoijalle, joka haluaa tietää minkä pelimoottorin opetteluun kannattaa keskittyä kaksiulotteisessa pelinkehityksessä.
Pelimoottorin vertailussa keskitytään pelimoottorin käyttöön, ei niinkään teknisiin ominaisuuksiin. Vertailtavia ominaisuuksia ovat yhteensopivuus eri käyttöjärjestelmien kanssa, dokumentointi, käyttöliittymän käytettävyys, pelimoottorin lisenssin hinta, ohjelmointiominaisuudet, spritejen eli kuvien käsittely, törmäysten käsittely, animointi ja yhteensopivuus Subversion-versionhallintasovelluksen kanssa.
Tekijällä on taustallaan opiskeluaikana käydyt Unity-pelinkehityskurssit ja vuoden työkokemus Unity-pelinkehityksestä, mutta Unreal Enginen käytöstä ei ole kokemuksia. Unity-pelin toiminnot tehtiin C#-skripteillä ja Unreal Enginen toiminnot tehtiin Blueprint-kaavioita käyttäen.
Kummatkin pelimoottorit soveltuvat hyvin kaksiulotteisen pelin kehitykseen ja molempien pelimoottoreiden kehittäjät tukevat kaksiulotteista pelinkehitystä. Pelien valmistuttua tutkittiin pelimoottoreiden tärkeimpiä käytettävyyteen liittyviä ominaisuuksia kyseisten pelien tekemisessä, lisäksi tutkittiin muiden näkemyksiä pelimoottoreiden eroista. Pelejä ei ole julkaistu missään, sillä niiden kehitys jäi demo-tasolle.
Pelimoottorin vertailussa keskitytään pelimoottorin käyttöön, ei niinkään teknisiin ominaisuuksiin. Vertailtavia ominaisuuksia ovat yhteensopivuus eri käyttöjärjestelmien kanssa, dokumentointi, käyttöliittymän käytettävyys, pelimoottorin lisenssin hinta, ohjelmointiominaisuudet, spritejen eli kuvien käsittely, törmäysten käsittely, animointi ja yhteensopivuus Subversion-versionhallintasovelluksen kanssa.
Tekijällä on taustallaan opiskeluaikana käydyt Unity-pelinkehityskurssit ja vuoden työkokemus Unity-pelinkehityksestä, mutta Unreal Enginen käytöstä ei ole kokemuksia. Unity-pelin toiminnot tehtiin C#-skripteillä ja Unreal Enginen toiminnot tehtiin Blueprint-kaavioita käyttäen.
Kummatkin pelimoottorit soveltuvat hyvin kaksiulotteisen pelin kehitykseen ja molempien pelimoottoreiden kehittäjät tukevat kaksiulotteista pelinkehitystä. Pelien valmistuttua tutkittiin pelimoottoreiden tärkeimpiä käytettävyyteen liittyviä ominaisuuksia kyseisten pelien tekemisessä, lisäksi tutkittiin muiden näkemyksiä pelimoottoreiden eroista. Pelejä ei ole julkaistu missään, sillä niiden kehitys jäi demo-tasolle.