Amsterdamin vapaamielisen imagon vaikutus kaupungin vetovoimaisuuteen suomalaisten näkökulmasta
Farin, Elina (2016)
Farin, Elina
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010837
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010837
Tiivistelmä
Alankomaiden pääkaupunki Amsterdam tunnetaan erityisen vapaamielisenä ja suvaitsevaisena kaupunkina. Mietojen huumeiden käyttö on kaupungissa sallittua, kuten myös prostituutio. Alankomaat oli maailman ensimmäinen valtio, joka laillisti samaa sukupuolta olevien avioliiton jo vuonna 2001. Amsterdamin asukkaat edustavat jopa 180:tä eri kansallisuutta, tehden siitä näin maailman monikulttuurisimman kaupungin. Amsterdamia onkin täten helppo kutsua Euroopan ja kenties koko maailman vapaamielisimmäksi ja suvaitsevaisimmaksi kaupungiksi.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Amsterdamin imago vapaamielisenä matkakohteena vaikuttaa suomalaisten mielikuviin kaupungista ja heidän matkustuskäyttäytymiseensä. Tavoitteena oli myös selvittää Amsterdamin vetovoimaisuutta matkakohteena. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodun kyselylomakkeen avulla. Kirjoittaja jakoi kyselyä Facebookin välityksellä, ja kysely oli auki 3.5.–10.5.2016. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu matkakohteen imagosta sekä kaupunkibrändistä. Osuudessa keskitytään myös Amsterdamiin matkakohteena ja paneudutaan sen vapaamieliseen imagoon vaikuttaviin tekijöihin: huumeisiin, prostituutioon, seksuaalivähemmistöihin ja monikulttuurisuuteen. Opinnäytetyön loppupuoli sisältää tutkimusosan ja tutkimustulokset.
Kyselyyn tuli yhteensä 203 vastausta. Kysely oli jaettu kahteen osaan Amsterdamissa käyneiden ja ei-käyneiden välille. Vastaajista 133 oli käynyt Amsterdamissa ja 70 ei ollut kaupungissa käynyt. Tärkeimmät Amsterdamiin liitettävät mielikuvat olivat kaupungissa käyneiden joukossa nähtävyydet, pyöräily, huumeet ja kulttuuri & historia. Kaupungissa ei-käyneet liittivät Amsterdamiin muuten samat mielikuvat kuin kaupungissa käyneetkin, mutta tässä ryhmässä prostituutio kohosi kulttuurin & historian edelle tätä tärkeämpänä mielikuvana. Amsterdamista saatava päällimmäinen mielikuva kaupungissa käyneiden joukossa ei ollut vapaamielisyys, vaan se oli ainoastaan yksi osa Amsterdamista saatavasta kokonaiskuvasta. Kaupungista saatava mielikuva oli hieman vapaamielisempi siellä ei-käyneiden joukossa.
Vapaamielinen katukuva ei ollut vaikuttanut vastaajista suurimman osan matkaan tai mahdolliseen tulevaan matkustuspäätökseen millään lailla. Vapaamielisyyttä pidettiin kaupungissa käyneiden mielestä pääsääntöisesti positiivisena asiana. Kaupungissa ei-käyneet nuoret pitivät vapaamielisyyttä prostituutiota lukuun ottamatta positiivisena asiana, kun taas vanhemmat ikäryhmät eivät pitäneet vapaamielisyyttä niin positiivisena tekijänä.
Amsterdamia pidettiin sopivana kohteena erityisesti kaveriporukoille, pariskunnille sekä yksinmatkustaville. Amsterdam oli lähes kaikkien kyselyyn vastanneiden mielestä houkutteleva matkakohde ja lähes jokainen vastanneista voisi kuvitella matkustavansa sinne tulevaisuudessa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Amsterdamin imago vapaamielisenä matkakohteena vaikuttaa suomalaisten mielikuviin kaupungista ja heidän matkustuskäyttäytymiseensä. Tavoitteena oli myös selvittää Amsterdamin vetovoimaisuutta matkakohteena. Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin Webropol-ohjelmalla luodun kyselylomakkeen avulla. Kirjoittaja jakoi kyselyä Facebookin välityksellä, ja kysely oli auki 3.5.–10.5.2016. Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu matkakohteen imagosta sekä kaupunkibrändistä. Osuudessa keskitytään myös Amsterdamiin matkakohteena ja paneudutaan sen vapaamieliseen imagoon vaikuttaviin tekijöihin: huumeisiin, prostituutioon, seksuaalivähemmistöihin ja monikulttuurisuuteen. Opinnäytetyön loppupuoli sisältää tutkimusosan ja tutkimustulokset.
Kyselyyn tuli yhteensä 203 vastausta. Kysely oli jaettu kahteen osaan Amsterdamissa käyneiden ja ei-käyneiden välille. Vastaajista 133 oli käynyt Amsterdamissa ja 70 ei ollut kaupungissa käynyt. Tärkeimmät Amsterdamiin liitettävät mielikuvat olivat kaupungissa käyneiden joukossa nähtävyydet, pyöräily, huumeet ja kulttuuri & historia. Kaupungissa ei-käyneet liittivät Amsterdamiin muuten samat mielikuvat kuin kaupungissa käyneetkin, mutta tässä ryhmässä prostituutio kohosi kulttuurin & historian edelle tätä tärkeämpänä mielikuvana. Amsterdamista saatava päällimmäinen mielikuva kaupungissa käyneiden joukossa ei ollut vapaamielisyys, vaan se oli ainoastaan yksi osa Amsterdamista saatavasta kokonaiskuvasta. Kaupungista saatava mielikuva oli hieman vapaamielisempi siellä ei-käyneiden joukossa.
Vapaamielinen katukuva ei ollut vaikuttanut vastaajista suurimman osan matkaan tai mahdolliseen tulevaan matkustuspäätökseen millään lailla. Vapaamielisyyttä pidettiin kaupungissa käyneiden mielestä pääsääntöisesti positiivisena asiana. Kaupungissa ei-käyneet nuoret pitivät vapaamielisyyttä prostituutiota lukuun ottamatta positiivisena asiana, kun taas vanhemmat ikäryhmät eivät pitäneet vapaamielisyyttä niin positiivisena tekijänä.
Amsterdamia pidettiin sopivana kohteena erityisesti kaveriporukoille, pariskunnille sekä yksinmatkustaville. Amsterdam oli lähes kaikkien kyselyyn vastanneiden mielestä houkutteleva matkakohde ja lähes jokainen vastanneista voisi kuvitella matkustavansa sinne tulevaisuudessa.