Lounasruokailun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin
Hautala, Marika (2016)
Hautala, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010788
Tiivistelmä
Yhteiskuntien tuotanto- ja työllisyysrakenteet ovat muuttuneet ja palvelujen osuus on kasvanut tasaisesti 1970-luvulta. Muutokset rakenteissa ovat johtaneet siihen, että palvelut ovat kasvaneet suurimmaksi talouden toimialaksi länsimaissa. Muutoksesta huolimatta huomio palveluiden suunnitteluun ja kehittämiseen on ollut vähäistä ja se ei ole ollut systemaattista
Tämä opinnäytetyö on ravintola X:n lounasruokailun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena on kasvattaa asiakasymmärrystä ja tuoda esiin käyttäjäasiakkaista uutta tietoa. Lisäksi tavoitteena on tarkastella voimassa olevan konseptin riittävyyttä tälle kohderyhmälle. Tutkimuksesta saadun tiedon toivotaan tuovan ratkaisuja ja uusia näkemyksiä, joilla on positiivinen vaikutus lounasasiakkaiden määrän kasvuun sekä asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja lähestymistapa on palvelumuotoilu. Työssä käytettyjä tutkimusmenetelmiä ovat palvelupolun kuvaus, yksilöhaastattelut, puhelinhaastattelu, online etnografia, havainnointi ja luotain. Tutkimuskäytössä oli myös yrityksen viimeisin asiakastyytyväisyysraportti sekä asiakastutkimusraportti ja konseptin uudistusmateriaali.
Tutkimuksella lisättiin toimeksiantajan tietoa kohderyhmästä sekä kasvatettiin toimeksiantajan asiakasymmärrystä. Tutkimus osoittaa, että ravintolan tämän hetkinen konsepti on riittävä ja asiakas on tyytyväinen palveluun ja ravintolan tarjoomaan. Tutkimuksesta saatiin tietoja, jonka tuloksena ideoitiin lounasruokailuun liittyviä uusia ratkaisumalleja sekä kehitysehdotuksia. Tämän tutkimustyön tuloksena voidaan edesauttaa ravintolan lounasruokailun kehittymistä positiiviseen suuntaan niin asiakasmäärässä kuin asiakastyytyväisyydessä.
Tämä opinnäytetyö on ravintola X:n lounasruokailun kehittäminen palvelumuotoilun keinoin. Tavoitteena on kasvattaa asiakasymmärrystä ja tuoda esiin käyttäjäasiakkaista uutta tietoa. Lisäksi tavoitteena on tarkastella voimassa olevan konseptin riittävyyttä tälle kohderyhmälle. Tutkimuksesta saadun tiedon toivotaan tuovan ratkaisuja ja uusia näkemyksiä, joilla on positiivinen vaikutus lounasasiakkaiden määrän kasvuun sekä asiakastyytyväisyyteen.
Tutkimus on kvalitatiivinen ja lähestymistapa on palvelumuotoilu. Työssä käytettyjä tutkimusmenetelmiä ovat palvelupolun kuvaus, yksilöhaastattelut, puhelinhaastattelu, online etnografia, havainnointi ja luotain. Tutkimuskäytössä oli myös yrityksen viimeisin asiakastyytyväisyysraportti sekä asiakastutkimusraportti ja konseptin uudistusmateriaali.
Tutkimuksella lisättiin toimeksiantajan tietoa kohderyhmästä sekä kasvatettiin toimeksiantajan asiakasymmärrystä. Tutkimus osoittaa, että ravintolan tämän hetkinen konsepti on riittävä ja asiakas on tyytyväinen palveluun ja ravintolan tarjoomaan. Tutkimuksesta saatiin tietoja, jonka tuloksena ideoitiin lounasruokailuun liittyviä uusia ratkaisumalleja sekä kehitysehdotuksia. Tämän tutkimustyön tuloksena voidaan edesauttaa ravintolan lounasruokailun kehittymistä positiiviseen suuntaan niin asiakasmäärässä kuin asiakastyytyväisyydessä.