Konttiterminaalin layout-suunnittelu
Mäntylä, Juuso (2016)
Mäntylä, Juuso
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010784
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010784
Tiivistelmä
Suomen riippuvuus merikuljetuksista tuonnissa ja viennissä osaltaan asettaa satamissa toimivat satamaoperaattorit haastavaan tilanteeseen. Kovan kilpailun vuoksi operaattorien täytyy jatkuvasti kehittää ja arvioida toimintaansa satamassa. Kontinkäsittelyn tehokkuuden lisäksi sataman kilpailukykyä määrittelee suuresti myös kontinkäsittelyn ja siirtymien pitäminen turvallisina.
Konttiterminaalin layout-suunnittelulla pyritään vaikuttamaan kontinkäsittelylaitteiden ajomatkojen lyhentämiseen turvallisuusriskeittä. Layoutin suunnittelussa täytyy pohtia, miten konttiterminaalin toimintaa voitaisiin tehostaa ettei konttiterminaalin toiminnan tehostuminen tapahtuisi pohjapaikkojen määrän kustannuksella. Kehittämis- ja suunnittelutyö tapahtui havainnoinnin ja haastattelun avulla. Tutkimus ja layout-ehdotus tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa huomioiden yrityksen tarpeet.
Tuloksista ilmeni, että layoutin vaihdolla ja lyhentyneillä ajomatkoilla voitaisiin saada huomattavia ajallisia säästöjä. Niiden tuomat kustannussäästöt ovat varsin suuria, kun kyseessä on ison kokoluokan satamaoperaattori. Pienetkin ajalliset vähennykset voivat tuoda huomattavia kustannussäästöjä vuosittain, kun on kyse näinkin suurista kustannuksista ja materiaalivirroista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että layoutin vaihdolla saataisiin operaattorille aikasäästöjä lukkityöskentelystä. Pelkällä layoutin vaihdolla ei välttämättä saada kaikkea hyötyä irti, mikä voitaisiin saada sisällyttämällä muutosprosessiin kaluston päivitys. Muutosprosessissa pitää huomioida Vuosaaren sataman muutokset sekä liikenne- ja tavaramäärien tasainen kasvu Itämeren alueella.
Konttiterminaalin layout-suunnittelulla pyritään vaikuttamaan kontinkäsittelylaitteiden ajomatkojen lyhentämiseen turvallisuusriskeittä. Layoutin suunnittelussa täytyy pohtia, miten konttiterminaalin toimintaa voitaisiin tehostaa ettei konttiterminaalin toiminnan tehostuminen tapahtuisi pohjapaikkojen määrän kustannuksella. Kehittämis- ja suunnittelutyö tapahtui havainnoinnin ja haastattelun avulla. Tutkimus ja layout-ehdotus tehtiin yhteistyössä toimeksiantajan kanssa huomioiden yrityksen tarpeet.
Tuloksista ilmeni, että layoutin vaihdolla ja lyhentyneillä ajomatkoilla voitaisiin saada huomattavia ajallisia säästöjä. Niiden tuomat kustannussäästöt ovat varsin suuria, kun kyseessä on ison kokoluokan satamaoperaattori. Pienetkin ajalliset vähennykset voivat tuoda huomattavia kustannussäästöjä vuosittain, kun on kyse näinkin suurista kustannuksista ja materiaalivirroista.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että layoutin vaihdolla saataisiin operaattorille aikasäästöjä lukkityöskentelystä. Pelkällä layoutin vaihdolla ei välttämättä saada kaikkea hyötyä irti, mikä voitaisiin saada sisällyttämällä muutosprosessiin kaluston päivitys. Muutosprosessissa pitää huomioida Vuosaaren sataman muutokset sekä liikenne- ja tavaramäärien tasainen kasvu Itämeren alueella.