Kuvaus ammatillisen oppilaitoksen yhteistoiminnan kehittämisestä opiskelijan toimintakyvyn vahvistamiseksi
Tiira, Marketta (2016)
Tiira, Marketta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010759
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli opiskelijan toimintakyvyn vahvistaminen ammatillisessa oppilaitoksessa. Tarkoituksena oli kehittää opiskelijan ja opiskeluhuollon ammattilaisen välistä yhteistoimintaa. Kehittämisympäristönä toimi Stadin ammattiopiston kaksi toimipaikkaa Itä-Helsingissä.
Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittäjäryhmä koostui toimipaikkojen opiskelijoista ja opiskeluhuollon ammattilaisista. Kehittämisprosessi eteni vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa kehittäjäryhmä tuotti kuvauksen toimintakyvyn vahvistamisen ja yhteistoiminnan nykytilasta ammatillisessa oppilaitoksessa. Tieto kerättiin yhteiskeskustelulla ja yhteiskehittelyllä. Toisessa vaiheessa opiskelijat kuvasivat, mitä toimintakykyä vahvistavan yhteistoiminnan tulisi olla tulevaisuudessa. Tieto kerättiin opiskelijoilta teemahaastatteluilla. Kolmannessa vaiheessa kehittäjäryhmä tuotti kuvauksen uudesta yhteistoimintatavasta ammatilliseen oppilaitokseen opiskelijoiden toimintakykyä vahvistamaan. Kuvauksen tuottamiseen käytettiin yhteiskehittelymenetelmää. Kaikki aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Lopullisena tuotoksena syntyi kuvaus uudesta opiskelijan ja opiskeluhuollon ammattilaisen välisestä yhteistoimintatavasta.
Uusi yhteistoimintatapa koostuu kuudesta keinosta, joilla voidaan vahvistaa opiskelijoiden toimintakykyä. Teot liittyvät ammattilaisen jalkautumiseen, uusien aikojen ja paikkojen löytämiseen yhdessä työskentelyä varten, opiskelijan aktivoimiseen palvelujen käyttäjäksi, tiedottamiseen, yleiseen käytökseen ja yhteisen ymmärryksen luomiseen opiskelijan ja ammattilaisen välille. Yhteistoiminta mahdollistuu luottamuksellisessa suhteessa, kun opiskelija ja ammattilainen tuntevat toisensa. Ammattilaiselta vaaditaan asiakaslähtöistä työotetta. Asiakaslähtöisyyden lisääminen vaatii muutosta työtavoissa ja asenteissa. Muutos kannattaa tehdä opiskeluhuollon työn tuloksellisuuden varmistamiseksi tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisten oppilaitosten opiskeluhuollon kehittämistyössä. Tulosten pohjalta kehittämistyötä voidaan jatkaa kehitellen oppilaitoksiin konkreettisia yhteistoimintatapoja kokeiltaviksi ja edelleen kehitettäviksi.
Kehittämistyössä käytettiin toimintatutkimuksellista lähestymistapaa. Kehittäjäryhmä koostui toimipaikkojen opiskelijoista ja opiskeluhuollon ammattilaisista. Kehittämisprosessi eteni vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa kehittäjäryhmä tuotti kuvauksen toimintakyvyn vahvistamisen ja yhteistoiminnan nykytilasta ammatillisessa oppilaitoksessa. Tieto kerättiin yhteiskeskustelulla ja yhteiskehittelyllä. Toisessa vaiheessa opiskelijat kuvasivat, mitä toimintakykyä vahvistavan yhteistoiminnan tulisi olla tulevaisuudessa. Tieto kerättiin opiskelijoilta teemahaastatteluilla. Kolmannessa vaiheessa kehittäjäryhmä tuotti kuvauksen uudesta yhteistoimintatavasta ammatilliseen oppilaitokseen opiskelijoiden toimintakykyä vahvistamaan. Kuvauksen tuottamiseen käytettiin yhteiskehittelymenetelmää. Kaikki aineistot analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Lopullisena tuotoksena syntyi kuvaus uudesta opiskelijan ja opiskeluhuollon ammattilaisen välisestä yhteistoimintatavasta.
Uusi yhteistoimintatapa koostuu kuudesta keinosta, joilla voidaan vahvistaa opiskelijoiden toimintakykyä. Teot liittyvät ammattilaisen jalkautumiseen, uusien aikojen ja paikkojen löytämiseen yhdessä työskentelyä varten, opiskelijan aktivoimiseen palvelujen käyttäjäksi, tiedottamiseen, yleiseen käytökseen ja yhteisen ymmärryksen luomiseen opiskelijan ja ammattilaisen välille. Yhteistoiminta mahdollistuu luottamuksellisessa suhteessa, kun opiskelija ja ammattilainen tuntevat toisensa. Ammattilaiselta vaaditaan asiakaslähtöistä työotetta. Asiakaslähtöisyyden lisääminen vaatii muutosta työtavoissa ja asenteissa. Muutos kannattaa tehdä opiskeluhuollon työn tuloksellisuuden varmistamiseksi tulevaisuudessa.
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää ammatillisten oppilaitosten opiskeluhuollon kehittämistyössä. Tulosten pohjalta kehittämistyötä voidaan jatkaa kehitellen oppilaitoksiin konkreettisia yhteistoimintatapoja kokeiltaviksi ja edelleen kehitettäviksi.