Konsulttiyrityksen digitaalisen asiakaskohtaamisen parantaminen
Seppä, Tea (2016)
Seppä, Tea
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010745
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yritys voisi paremmin hyödyntää digitaalisen median keinoja viestinnässään ja markkinoinnissaan. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, mitä vaatimuksia viestinnän siirtyminen verkkoon aiheuttaa ja minkälaisia mahdollisuuksia se tarjoaa asiantuntijaorganisaatiolle. Opinnäytetyö tehtiin yritykselle, jonka toimialaan kuuluvat yritysjohdon konsultointi ja valmennukset. Aiheen valintaan vaikutti yrityksen tarve kehittää digitaalisen median käyttöä asiakassuhteissaan.
Työssä tutkittiin digitaalisen median eri menetelmiä ja niiden käyttöä yritysviestinnässä. Menetelmien suhteen tutkittiin alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksia. Menetelmien käyttöön etsittiin ratkaisuja digitaalisten viestintäyritysten verkkomateriaaleista ja käytännöistä. Työ rajattiin B2Bviestintään ja asiantuntijaorganisaatioihin. Teoriaosuudessa on käsitelty digitaalista viestintää ja sisällöntuottamista, sekä yleisellä tasolla myös markkinointia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastatteluilla ja yrityksen verkkomateriaaleja tutkimalla saatiin kokonaiskuva nykytilanteesta. Haastattelujen pohjalta luotiin SWOT-analyysi. Verkkotutkimuksessa tutkittiin, miten verkkoviestinnän ammattilaiset käyttävät verkon mahdollisuuksia omaan viestintäänsä.
Tutkimuksessa selvisi, miten eri menetelmien käyttö ja valinta vaikuttavat yrityksen brändiin, näkyvyyteen ja asiantuntijarooliin. Asiakkaiden houkuttelemiseksi on luotava mielenkiintoisia sisältöjä ja tarjottava asiakasta palvelevia ratkaisuja. Oikeanlainen sisältö markkinoi itse itseään suosittelujen ja näkyvyyden kautta.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella yritykselle laadittiin kanavakohtaiset viestintäsuunnitelmat ja markkinoinnin vuosisuunnitelma. Lisäksi annettiin ehdotuksia yrityksen digitaalisen viestinnän ja sisältöjen kehittämiseksi.
Työssä tutkittiin digitaalisen median eri menetelmiä ja niiden käyttöä yritysviestinnässä. Menetelmien suhteen tutkittiin alan kirjallisuutta ja tutkimustuloksia. Menetelmien käyttöön etsittiin ratkaisuja digitaalisten viestintäyritysten verkkomateriaaleista ja käytännöistä. Työ rajattiin B2Bviestintään ja asiantuntijaorganisaatioihin. Teoriaosuudessa on käsitelty digitaalista viestintää ja sisällöntuottamista, sekä yleisellä tasolla myös markkinointia.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Haastatteluilla ja yrityksen verkkomateriaaleja tutkimalla saatiin kokonaiskuva nykytilanteesta. Haastattelujen pohjalta luotiin SWOT-analyysi. Verkkotutkimuksessa tutkittiin, miten verkkoviestinnän ammattilaiset käyttävät verkon mahdollisuuksia omaan viestintäänsä.
Tutkimuksessa selvisi, miten eri menetelmien käyttö ja valinta vaikuttavat yrityksen brändiin, näkyvyyteen ja asiantuntijarooliin. Asiakkaiden houkuttelemiseksi on luotava mielenkiintoisia sisältöjä ja tarjottava asiakasta palvelevia ratkaisuja. Oikeanlainen sisältö markkinoi itse itseään suosittelujen ja näkyvyyden kautta.
Tutkimuksessa saatujen tulosten perusteella yritykselle laadittiin kanavakohtaiset viestintäsuunnitelmat ja markkinoinnin vuosisuunnitelma. Lisäksi annettiin ehdotuksia yrityksen digitaalisen viestinnän ja sisältöjen kehittämiseksi.