Asiantuntijapalvelun tuotteistamisen hyödyt ja haasteet
Sarajärvi, Aleksi (2016)
Sarajärvi, Aleksi
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010714
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Eltomer Oy, joka on isäni perustama yritys. Olen kiinnostunut yrittämisestä ja uuden kehittämisestä isäni esimerkin kautta. Hän on kokenut yrittäjä, joten sitä kautta löytyi myös paljon asioita mihin opinnäytetyössä voisi keskittyä.
Työn tavoitteena on löytää asiantuntijapalvelun tuotteistamisen hyödyt ja haasteet toimeksiantaja yritykselle. Lisäksi toiminnan nykytilan kartoittaminen ja analysointi on työn keskiössä. Tavoitteeseen pyritään pääsemään määrittämällä ja analysoimalla yrityksen toiminta tuotteistamisen näkökulmasta. Käytännönläheisyys on työn keskeinen teema, jotta lopputulos on hyödynnettävissä suoraan yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu asiantuntijapalvelun ja asiantuntijapalvelun tuotteistamisesta. Näiden lisäksi tietoperustassa on tarkasteltu asiantuntijapalvelun prosessivaiheita alusta loppuun. Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua. Haastattelu tehtiin toimeksiantajalle, joten sen tarkoituksena oli selvittää nykytila ja havaita ongelmakohdat.
Työn tuloksena toimeksiantajalle onnistuttiin esittämään asiantuntijapalvelun tuotteistamisen hyödyt ja haasteet perustellusti. Toinen työn tärkeä tulos oli nykytilan kartoittaminen ja sen kehityskohtien määrittäminen. Hyötyjen ja haasteiden havaitseminen vaati tuotteistamisprosessin läpi käymisen toimeksiantajan näkökulmasta. Tämän seurauksena työn lopputulos on sellaisenaan hyödynnettävissä yrityksen käyttöön. Opinnäytetyössä on pyritty antamaan vastauksia niihin asioihin, joissa puutteita löytyi. Opinnäytetyön avulla tuotteistamisprosessi voidaan käynnistää sekä antaa perusta jatkuvalle kehitykselle.
Tutkimuksen perusteella Eltomer Oy:n nykytila on kaukana tavoitetasosta. Toimintaa voidaan kehittää vielä todella paljon ja näin myös toiminnasta saada kannattavampaa. Oman toiminnan tuotteistaminen on tehtävä mahdollisimman pian, jotta yrityksen sisäisten tavoitteiden saavuttaminen on realistisesti mahdollista. Jatkoa ajatellen tuotteistamisprosessista saa paljon apua yrityksen asiantuntijapalvelun kehittämiseen.
Työn tavoitteena on löytää asiantuntijapalvelun tuotteistamisen hyödyt ja haasteet toimeksiantaja yritykselle. Lisäksi toiminnan nykytilan kartoittaminen ja analysointi on työn keskiössä. Tavoitteeseen pyritään pääsemään määrittämällä ja analysoimalla yrityksen toiminta tuotteistamisen näkökulmasta. Käytännönläheisyys on työn keskeinen teema, jotta lopputulos on hyödynnettävissä suoraan yrityksen toimintaan.
Tutkimuksen tietoperusta koostuu asiantuntijapalvelun ja asiantuntijapalvelun tuotteistamisesta. Näiden lisäksi tietoperustassa on tarkasteltu asiantuntijapalvelun prosessivaiheita alusta loppuun. Tutkimusmenetelmänä on käytetty haastattelua. Haastattelu tehtiin toimeksiantajalle, joten sen tarkoituksena oli selvittää nykytila ja havaita ongelmakohdat.
Työn tuloksena toimeksiantajalle onnistuttiin esittämään asiantuntijapalvelun tuotteistamisen hyödyt ja haasteet perustellusti. Toinen työn tärkeä tulos oli nykytilan kartoittaminen ja sen kehityskohtien määrittäminen. Hyötyjen ja haasteiden havaitseminen vaati tuotteistamisprosessin läpi käymisen toimeksiantajan näkökulmasta. Tämän seurauksena työn lopputulos on sellaisenaan hyödynnettävissä yrityksen käyttöön. Opinnäytetyössä on pyritty antamaan vastauksia niihin asioihin, joissa puutteita löytyi. Opinnäytetyön avulla tuotteistamisprosessi voidaan käynnistää sekä antaa perusta jatkuvalle kehitykselle.
Tutkimuksen perusteella Eltomer Oy:n nykytila on kaukana tavoitetasosta. Toimintaa voidaan kehittää vielä todella paljon ja näin myös toiminnasta saada kannattavampaa. Oman toiminnan tuotteistaminen on tehtävä mahdollisimman pian, jotta yrityksen sisäisten tavoitteiden saavuttaminen on realistisesti mahdollista. Jatkoa ajatellen tuotteistamisprosessista saa paljon apua yrityksen asiantuntijapalvelun kehittämiseen.