Henkilönostimen piirilevyn kehitys ja suunnittelu
Toivanen, Mikko (2016)
Toivanen, Mikko
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010676
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella uutta Leguan 165 -henkilönostinta varten piirilevy sähköjärjestelmän ohjaukseen. Pelkän piirilevyn lisäksi tuli suunnitella koko nostimen sähköjärjestelmä, sillä aikaisemman Leguan 160 -nostimen sähköjärjestelmä ei sellaisenaan ollut riittävä. Piirilevyn suunnittelussa käytettiin avuksi Eagle-suunnitteluohjelmaa, jolla pystytään tekemään isojakin piirilevyjä.
Merkittävänä osana työtä oli standardien vaatimat turvallisuustasot. Henkilönostimen turvatoiminnoille on määritelty tietyt suoritustasot standardissa SFS EN ISO 280:2015. Turvallisuustasojen määrittelyt olivat standardissa SFS EN ISO 13849-1, joka antoi reunaehdot sille, minkälaisilla järjestelmillä turvallisuustasot voidaan saavuttaa.
Piirilevy saatiin suunniteltua ja teetettyä valmiiksi asti. Pieniä ongelmia valmiissa piirilevyssä vielä oli, mutta ne ehditään korjaamaan lopullisiin tuotantoversioihin. Piirilevyn todellinen luotettavuus tulee esille ajan kanssa, mutta testeissä mitään ongelmia sen suhteen ei tullut esille.
Merkittävänä osana työtä oli standardien vaatimat turvallisuustasot. Henkilönostimen turvatoiminnoille on määritelty tietyt suoritustasot standardissa SFS EN ISO 280:2015. Turvallisuustasojen määrittelyt olivat standardissa SFS EN ISO 13849-1, joka antoi reunaehdot sille, minkälaisilla järjestelmillä turvallisuustasot voidaan saavuttaa.
Piirilevy saatiin suunniteltua ja teetettyä valmiiksi asti. Pieniä ongelmia valmiissa piirilevyssä vielä oli, mutta ne ehditään korjaamaan lopullisiin tuotantoversioihin. Piirilevyn todellinen luotettavuus tulee esille ajan kanssa, mutta testeissä mitään ongelmia sen suhteen ei tullut esille.