Keittiötoiminnan kannattavuus ravintolassa
Nieminen, Arttu (2016)
Nieminen, Arttu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010668
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan tamperelaisen Ravintolan á la carte tuotteen kannattavuutta. Työn tavoitteena on selvittää, minkä suuruisella myyntikatteella ravintola myy annoksiaan ja kuinka kannattavaa toiminta on? Apuvälineenä käytetään Bostonin matriisi-menuanalyysiä selvittämään annoskohtaista kannattavuutta, ja ruokalistan rakennetta. Ravintolassa ei ole aiemmin tehty vastaavaa tutkimusta.
Tutkimuksen valmistelu aloitettiin laatimalla annoslaskelmat alku- pää- ja jälkiruoista, jotta voitiin selvittää, minkä suuruisella laskennallisella myyntikatteella annoksia valmistetaan. Tutkimus aloitettiin tekemällä alkuinventaario, millä todettiin varaston arvo. Seurantajakso kesti yhden kalenterikuukauden, minkä aikana seurattiin annosten menekkiä kappaleittain ja laskettiin ravintolan raaka-aineostot ja todellinen ainekäyttö. Viimeisenä tutkimuksessa laadittiin Bostonin matriisin mallin mukainen menuanalyysi tuoteryhmittäin.
Seurannan ja tutkimusten tulosten johdosta ravintolassa voidaan tehdä tarvittavia muutoksia sen ruokatuotteen kannattavuuden parantamiseksi; suuren volyymin sekä hyvän myynti- ja palkkakatteen tuotteisiin panostetaan, ja heikon volyymin sekä myynti- ja palkkakatteen tuotteita muokataan tai ne pyritään korvaamaan.
Tutkimuksen valmistelu aloitettiin laatimalla annoslaskelmat alku- pää- ja jälkiruoista, jotta voitiin selvittää, minkä suuruisella laskennallisella myyntikatteella annoksia valmistetaan. Tutkimus aloitettiin tekemällä alkuinventaario, millä todettiin varaston arvo. Seurantajakso kesti yhden kalenterikuukauden, minkä aikana seurattiin annosten menekkiä kappaleittain ja laskettiin ravintolan raaka-aineostot ja todellinen ainekäyttö. Viimeisenä tutkimuksessa laadittiin Bostonin matriisin mallin mukainen menuanalyysi tuoteryhmittäin.
Seurannan ja tutkimusten tulosten johdosta ravintolassa voidaan tehdä tarvittavia muutoksia sen ruokatuotteen kannattavuuden parantamiseksi; suuren volyymin sekä hyvän myynti- ja palkkakatteen tuotteisiin panostetaan, ja heikon volyymin sekä myynti- ja palkkakatteen tuotteita muokataan tai ne pyritään korvaamaan.