Uuden tuotteen myyntisuunnitelma
Alanen, Tuomas (2016)
Alanen, Tuomas
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016053010652
Tiivistelmä
Philips on tuonut markkinoille vuodeosastolle suunnatun valvontajärjestelmän. Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa potentiaaliset asiakkaat, joiden toimintaan järjestelmän ominaisuudet toisivat lisäarvoa. Tämän lisäksi työn tavoitteena on avata ratkaisumyynnin periaatteita ja antaa myyntiorganisaatiolle tarvittavat taustatiedot asiakkaista ja esimerkkejä jatkotoimenpiteistä kuinka myyntiprosessia tulisi jatkaa eteenpäin.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Ensimmäisenä esiteltiin teorian kautta ratkaisumyyntiä, tuotemarkkinointia ja yleistä tietoa lääkintälaitemarkkinoista. Sen jälkeen esiteltiin tarjottavan tuotteen periaate, joka toimii tärkeänä tekijänä avainasiakkaita tunnistettaessa.
Varsinaisessa toiminnallisessa osiossa kuvattiin miten myyntiprojektia voidaan lähteä paloittelemaan ratkaisumyynnin periaatteita hyödyntäen. Työssä kerrottiin myös miten näitä periaatteita hyödyntäen on päädytty valikoituihin avainasiakkaisiin ja avainmyyntiprojekteihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljän avainasiakkaan ryhmä taustatietoineen, sekä jatkotoimenpidesuositukset.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että nykypäivänä yhtenä onnistumisen edesauttajana on hyvin laadittu myyntisuunnitelma ja määrätietoinen kartoitus joka mahdollistaa kohdennettujen myyntiponnistelujen tekemisen oikeaan aikaan ja oikeille tahoille.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä. Ensimmäisenä esiteltiin teorian kautta ratkaisumyyntiä, tuotemarkkinointia ja yleistä tietoa lääkintälaitemarkkinoista. Sen jälkeen esiteltiin tarjottavan tuotteen periaate, joka toimii tärkeänä tekijänä avainasiakkaita tunnistettaessa.
Varsinaisessa toiminnallisessa osiossa kuvattiin miten myyntiprojektia voidaan lähteä paloittelemaan ratkaisumyynnin periaatteita hyödyntäen. Työssä kerrottiin myös miten näitä periaatteita hyödyntäen on päädytty valikoituihin avainasiakkaisiin ja avainmyyntiprojekteihin.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi neljän avainasiakkaan ryhmä taustatietoineen, sekä jatkotoimenpidesuositukset.
Johtopäätöksinä voitiin todeta, että nykypäivänä yhtenä onnistumisen edesauttajana on hyvin laadittu myyntisuunnitelma ja määrätietoinen kartoitus joka mahdollistaa kohdennettujen myyntiponnistelujen tekemisen oikeaan aikaan ja oikeille tahoille.