Design-tuotetta myyvän verkkokaupan markkinointi pienellä budjetilla : case: Pop Table
Peltoniemi, Lassi-Petri (2016)
Peltoniemi, Lassi-Petri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810532
Tiivistelmä
Käyttäjien välinen viestintä mahdollistaa yrityksille kustannustehokkaan tavan markkinoida tuotteita ja palveluita. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, voiko design-tuotetta myyvän verkkokaupan lanseerata pienellä budjetilla hyödyntämällä erityisesti sosiaalista mediaa, blogeja ja käyttäjien verkkoon tuottamaa sisältöä. Case-esimerkkinä on verkkokauppa Pop Table. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, mitä toimenpiteitä verkkokaupan markkinoimiseksi tehtiin ensimmäisen toimintavuoden aikana ja millaisia tuloksia näillä toimenpiteillä saatiin aikaiseksi. Kokemusten pohjalta verkkokaupalle laadittiin lista toimenpiteistä, joita jatkossa olisi syytä tehdä tai kokeilla. Tutkimusstrategiana opinnäytetyössä oli tapaustutkimus ja case-esimerkin kautta yksittäistapauksen kokonaisvaltainen ymmärtäminen.
Pienellä markkinointibudjetilla saatiin aikaiseksi kohtuullinen määrä tilauksia ja asiakkaat olivat tuotteeseen tyytyväisiä. Ansaittua näkyvyyttä tuotteelle saatiin blogeissa ja aikakauslehdissä. Näkyvyys sosiaalisen median sovelluksissa oli vähäistä.
Ensimmäisen vuoden kokemusten perustella design-tuotetta myyvä verkkokauppa on mahdollista lanseerata varsin pienellä budjetilla, mikäli sosiaalista mediaa ja käyttäjien välistä vuorovaikutusta käytetään tehokkaasti hyödyksi. Myynnin kasvattaminen vaatii kuitenkin jatkossa aktiivisempaa läsnäoloa sosiaalisen median sovelluksissa, verkostoitumista ja hyvin suunniteltua sovelluskohtaista markkinointistrategiaa.
Pienellä markkinointibudjetilla saatiin aikaiseksi kohtuullinen määrä tilauksia ja asiakkaat olivat tuotteeseen tyytyväisiä. Ansaittua näkyvyyttä tuotteelle saatiin blogeissa ja aikakauslehdissä. Näkyvyys sosiaalisen median sovelluksissa oli vähäistä.
Ensimmäisen vuoden kokemusten perustella design-tuotetta myyvä verkkokauppa on mahdollista lanseerata varsin pienellä budjetilla, mikäli sosiaalista mediaa ja käyttäjien välistä vuorovaikutusta käytetään tehokkaasti hyödyksi. Myynnin kasvattaminen vaatii kuitenkin jatkossa aktiivisempaa läsnäoloa sosiaalisen median sovelluksissa, verkostoitumista ja hyvin suunniteltua sovelluskohtaista markkinointistrategiaa.