Schubertin Arpeggione-sonaatti : Kitaralle ja huilulle sovitettuna
Casallas Fernandez, Jose; Sarkola, Eva (2016)
Casallas Fernandez, Jose
Sarkola, Eva
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810527
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052810527
Tiivistelmä
Tavoitteemme on luoda monipuolinen ja kiinnostava ohjelmisto kitara-huilu -duollemme. Ajattelimme, että paras työkalu tähän on itse sovittaminen, koska kokoonpanollemme alun perin sävelletty materiaali ei lopulta ole kovin laaja tai kattava. Sovitimme Schubertin Arpeggione-sonaatin yhtyeellemme, ja esitimme versiomme konsertissa 24.4.2016. Sovitus, sen tämän hetkisessä muodossaan, on tämän opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyössämme esittelemme löytämiämme ongelmia ja ratkaisuja, sekä vertailemme omaa versiotamme muihin tästä kappaleesta tehtyihin sovituksiin. Jonkin verran pohdimme myös tulkinnallisia kysymyksiä vertaamalla Schubertin käsikirjoitusta, Henlen siihen pohjaavaa editiota ja Breitkopf & Härtelin julkaisua toisiinsa, sekä kerromme harjoitusprosessista, ja teknisistä ja yhteissoitollisista haasteista. Tarkoituksemme ei ollut tehdä sovitusopasta, vaan kertoa meidän työstämme.
Kuvittelimme, että opinnäytetyömme ollessa valmis, myös sonaatin sovitus olisi valmis, ja meillä olisi juuri meille istuva teos esitettäväksi. Kävi kuitenkin niin, että tutkimuksemme herätti niin paljon kysymyksiä, mutta myös avasi ovia, että todennäköisesti tulemme vielä käymään koko prosessin läpi uudestaan. Teimme paljon töitä saadaksemme tulkintamme vastaamaan mahdollisimman hyvin alkulähdettä. Voisiko sittenkin koko sovitustyötä lähestyä kysymällä; Miten Schubert olisi säveltänyt tämän sonaatin huilulle ja kitaralle? Löytääksemme vastauksen tähän kysymykseen, pitää meidän vielä tutkia Schubertin tuotantoa, sekä hänen musiikistaan tehtyjä sovituksia paljon syvemmin, kuin tässä opinnäytetyössä on ollut mahdollista tehdä.
Olemme käyneet työssämme läpi useita tapoja ylittää soittimiemme tuomia rajoituksia. Lukija on vapaa lainaamaan ideoitamme, tai vain hakemaan inspiraatiota tekemään uusia aluevaltauksia, niin kuin mekin teimme.
Opinnäytetyössämme esittelemme löytämiämme ongelmia ja ratkaisuja, sekä vertailemme omaa versiotamme muihin tästä kappaleesta tehtyihin sovituksiin. Jonkin verran pohdimme myös tulkinnallisia kysymyksiä vertaamalla Schubertin käsikirjoitusta, Henlen siihen pohjaavaa editiota ja Breitkopf & Härtelin julkaisua toisiinsa, sekä kerromme harjoitusprosessista, ja teknisistä ja yhteissoitollisista haasteista. Tarkoituksemme ei ollut tehdä sovitusopasta, vaan kertoa meidän työstämme.
Kuvittelimme, että opinnäytetyömme ollessa valmis, myös sonaatin sovitus olisi valmis, ja meillä olisi juuri meille istuva teos esitettäväksi. Kävi kuitenkin niin, että tutkimuksemme herätti niin paljon kysymyksiä, mutta myös avasi ovia, että todennäköisesti tulemme vielä käymään koko prosessin läpi uudestaan. Teimme paljon töitä saadaksemme tulkintamme vastaamaan mahdollisimman hyvin alkulähdettä. Voisiko sittenkin koko sovitustyötä lähestyä kysymällä; Miten Schubert olisi säveltänyt tämän sonaatin huilulle ja kitaralle? Löytääksemme vastauksen tähän kysymykseen, pitää meidän vielä tutkia Schubertin tuotantoa, sekä hänen musiikistaan tehtyjä sovituksia paljon syvemmin, kuin tässä opinnäytetyössä on ollut mahdollista tehdä.
Olemme käyneet työssämme läpi useita tapoja ylittää soittimiemme tuomia rajoituksia. Lukija on vapaa lainaamaan ideoitamme, tai vain hakemaan inspiraatiota tekemään uusia aluevaltauksia, niin kuin mekin teimme.