Verkkokaupan tunnettavuuden parantaminen
Vainio, Ville Valtteri (2016)
Vainio, Ville Valtteri
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710511
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada luotettava ja realistinen kuva nuorten ja nuorten aikuisten mieltymyksistä kristillisiin/hengellisiin kirja-, ja musiikkituotteisiin. Tarvittava tieto saatiin kerättyä monipuolisen asiakaskyselyn avulla. Tätä dataa hyödyntäen voitiin muodostaa ideoita ja parannuksia, jotta toimeksiantaja voi kasvattaa tunnettavuuttaan näiden asiakkaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä verkkokauppaan ja avata sitä käsitteenä lukijalle. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monta vastaajaa asiakaskyselyyn, josta toimeksiantaja saa arvokasta tietoa käyttöönsä suoraan olemassa olevilta tai potentiaalisilta asiakkailta. Yksi tavoite on myös se, että yritys pystyy hyödyntämään saatua dataa tulevaisuuden toiminnassa ja rakentamaan omaa menestystarinaansa. Kysely pyrkii antamaan neuvoja toimeksiantajalle esim. tuotevalikoiman suhteen.
Opinnäytetyössä käsitellään myös kvantitatiivisen tutkimuksen määritelmiä ja poh-ditaan tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia teoriaa hyödyntäen. Empiria pohjautuu vahvasti teoriaosioon, joka sisältää sekä painettuja että verkkolähteitä. Teoria tarkastelee pääosin verkkokauppaa yleisesti sekä siihen liittyviä haasteita, mahdollisuuksia, ongelmia ja hyötyjä. Työ on toimeksiantajalle erittäin ajankohtainen, sillä heidän verkkokauppansa on hetki sitten päivitetty uudenlaiseksi ja käyttäjäystävällisemmäksi.
Opinnäytetyön kirjoittaja jakaa työssä myös omia näkökulmiaan verkkokaupan toimivuuteen markkinointiin liittyvissä asioissa ja tekee kattavan yhteenvedon asiakaskyselyn tuloksista. On toivottavaa, että toimeksiantaja hyötyy kyselyn tuomasta informaatiosta. Sosiaalisen median merkitystäkään ei voida väheksyä yhtään. Tämän päivän ihmiset käyttävät sosiaalisen median kanavia joka paikassa, milloin haluavat.
Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä verkkokauppaan ja avata sitä käsitteenä lukijalle. Tavoitteena oli saada mahdollisimman monta vastaajaa asiakaskyselyyn, josta toimeksiantaja saa arvokasta tietoa käyttöönsä suoraan olemassa olevilta tai potentiaalisilta asiakkailta. Yksi tavoite on myös se, että yritys pystyy hyödyntämään saatua dataa tulevaisuuden toiminnassa ja rakentamaan omaa menestystarinaansa. Kysely pyrkii antamaan neuvoja toimeksiantajalle esim. tuotevalikoiman suhteen.
Opinnäytetyössä käsitellään myös kvantitatiivisen tutkimuksen määritelmiä ja poh-ditaan tutkimuksen validiteettia ja reliabiliteettia teoriaa hyödyntäen. Empiria pohjautuu vahvasti teoriaosioon, joka sisältää sekä painettuja että verkkolähteitä. Teoria tarkastelee pääosin verkkokauppaa yleisesti sekä siihen liittyviä haasteita, mahdollisuuksia, ongelmia ja hyötyjä. Työ on toimeksiantajalle erittäin ajankohtainen, sillä heidän verkkokauppansa on hetki sitten päivitetty uudenlaiseksi ja käyttäjäystävällisemmäksi.
Opinnäytetyön kirjoittaja jakaa työssä myös omia näkökulmiaan verkkokaupan toimivuuteen markkinointiin liittyvissä asioissa ja tekee kattavan yhteenvedon asiakaskyselyn tuloksista. On toivottavaa, että toimeksiantaja hyötyy kyselyn tuomasta informaatiosta. Sosiaalisen median merkitystäkään ei voida väheksyä yhtään. Tämän päivän ihmiset käyttävät sosiaalisen median kanavia joka paikassa, milloin haluavat.