Ikääntyneiden kokemuksia Ikäpisteen neuvontapalveluista
Toma, Andreea Evelina (2016)
Toma, Andreea Evelina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710499
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016052710499
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ikääntyneiden kokemuksia Porin perusturvakeskuksen Ikäpisteen neuvontapalveluista. Tavoitteena oli saada tietoa miten ikäihmiset hyötyvät Ikäpisteen neuvontapalveluista sekä kerätä kehitysehdotuksia Ikäpisteen toiminnan kehittämiseksi. Aihealue valikoitui opinnäytetyön tilaajan kanssa käytyjen keskustelujen jälkeen.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan kvantitatiivinen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimukseen kerättiin aineisto kyselylomakkeilla. Kyselyyn vastasi 13 Ulvilan ja 11 Porin Ikäpisteen asiakasta. Kyselylomakkeita jaettiin vastattavaksi 28 kappaletta, joten vastausprosentti oli 85,7%. Analyysi tehtiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia hyödyntäen. Vastaajien vähäisen määrän vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Tutkimukseen osallistui 18 naista ja kuusi miestä. Suurin osa vastaajista oli yli 76-vuotiaita. Kyselyyn osallistuneet asiakkaat pitivät Ikäpisteessä käyntejä onnistuneina. He kokivat tulleensa kuulluksi käynnin aikana ja suurin osa koki saaneensa tarvitsemaansa tietoa. He olivat saaneet tukea erilaisten hakemusten täyttämisessä ja sillä tavoin myös taloudellista hyötyä. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että Ikäpisteen henkilökunta oli asiantuntevaa ja he suosittelisivat Ikäpisteen palveluja muille ikääntyneille. Kehittämisideoiksi nousivat työntekijöiden lisääminen, Ikäpisteen palveluista tiedottaminen erityisesti syrjäseudun vanhuksille, palveluiden jatkuvuus ja virikkeiden lisääminen. Viriketoimintana toivottiin jumppaa, vesijumppaa, joogaa, askartelua ja retkiä.
Tutkimus oli lähestymistavaltaan kvantitatiivinen, mutta siinä hyödynnettiin myös kvalitatiivista lähestymistapaa. Tutkimukseen kerättiin aineisto kyselylomakkeilla. Kyselyyn vastasi 13 Ulvilan ja 11 Porin Ikäpisteen asiakasta. Kyselylomakkeita jaettiin vastattavaksi 28 kappaletta, joten vastausprosentti oli 85,7%. Analyysi tehtiin tilastollisia menetelmiä sekä sisällönanalyysia hyödyntäen. Vastaajien vähäisen määrän vuoksi tuloksia ei voida yleistää.
Tutkimukseen osallistui 18 naista ja kuusi miestä. Suurin osa vastaajista oli yli 76-vuotiaita. Kyselyyn osallistuneet asiakkaat pitivät Ikäpisteessä käyntejä onnistuneina. He kokivat tulleensa kuulluksi käynnin aikana ja suurin osa koki saaneensa tarvitsemaansa tietoa. He olivat saaneet tukea erilaisten hakemusten täyttämisessä ja sillä tavoin myös taloudellista hyötyä. Suurin osa vastaajista oli sitä mieltä, että Ikäpisteen henkilökunta oli asiantuntevaa ja he suosittelisivat Ikäpisteen palveluja muille ikääntyneille. Kehittämisideoiksi nousivat työntekijöiden lisääminen, Ikäpisteen palveluista tiedottaminen erityisesti syrjäseudun vanhuksille, palveluiden jatkuvuus ja virikkeiden lisääminen. Viriketoimintana toivottiin jumppaa, vesijumppaa, joogaa, askartelua ja retkiä.